Jonas Ellerström, grundare och förläggare på Ellerströms, resonerar kring att vara eller inte vara på mässan i år och vikten av att inte svika sina läsare.
Lundaförlaget Ellerströms som ger ut kvalitetslitteratur inom flera olika genrer med betoning på poesi har varit på Bokmässan i över 20 år. De delar en monter på 48 kvadratmeter med Rámus.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
– Vi säljer så pass bra så att vi täcker våra kostnader för att vara här. Vår monter är inte ett showroom, utan det här är som ett gammalt hederligt marknadsstånd, och jag tror det är det som gör att vi säljer så bra som vi gör, berättar Jonas Ellerström som grundade förlaget 1983, men som idag driver det tillsammans med fyra redaktörer.
Ellerströms och Rámus monter är av de enklare på Bokmässan. Inredningen består av vanliga bord med svarta dukar, där böckerna ligger i högar som ett välplanerat pussel.
– Vi är riktiga krämare här! Vi har många titlar, många specialerbjudanden, man kan betala på alla möjliga sätt. Det är också tanken – du ska kunna komma hit och få en överblick över förlagets verksamhet, säger Jonas.
Angående närvaro eller inte närvaro på Bokmässan säger Jonas att de, som alltid, framförallt är på mässan för sina läsares skull – och för att det är kul och för att träffa kollegor, givetvis.
– Det är klart att vi diskuterade det, men det var ändå ett självklart val att vara här. Det skulle vara ett jättesvek mot våra läsare om vi inte kom, vi är alltid här på just den här platsen. Personligen tycker jag att det faktiskt är en bättre protest att vara här än inte. Med det sagt så har jag full respekt för dem som har valt det alternativet.
Har ni några seminarier?
– Vi brukade ha det förr, vissa år hade vi kanske fem stora seminarier. Men det var innan mässan blev alltmer kommersiell och i år fick vi tyvärr inte mycket respons från mässan för våra förslag.
På söndagen, sista dagen på mässan, bokar utställarna monterplats till nästa år. Det är en bindande bokning och man betalar även ett förskott. Jonas berättar att i år begärde Ellerströms betänketid till 1 november vad gäller att boka för nästa år, vilket de fick beviljat.
– I det här läget så kände vi att vi behövde ha tid att utvärdera mässan. Hur många besökare kommer att utebli? Hur kommer publiksiffrorna att påverka vår försäljning? Vi har ju ett bra namn i branschen, till och med så att stora Bokmässan gick oss till mötes. Kanske beror det delvis på att vi har varit här i över 20 år.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!