Acrocon förlag har än så länge bara gett ut en enda titel. Josephine Almanakis debutroman trycktes direkt i pocket för att inte priset skulle bli ett hinder.
Bakom förlaget Acrocon står Martin Edgren, förläggare, och Josephine Almanakis, författare, som har skrivit förlagets första (och hittills enda) bok Det man inte vet har man ingen aning om som kom ut i september 2017. Boken beskrivs som en resekomedi och är Josephines debutroman. Hon är dock inte helt ny som författare, tidigare har hon skrivit noveller i två antologier utgivna på Ordberoende förlag.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Det var när Josephine Almanakis hade skrivit klart utkastet till sin roman som tankarna om att ge ut den själv föddes.
– Efter att ha blivit refuserad anlitade jag en ny redaktör. Med nyredigerat manus kunde jag antingen skicka in igen till de stora förlagen eller prova något av de små. Jag har förstått att det kan vara en utmaning att jobba med mindre förlag och då var beslutet enkelt, berättar Josephine.
– Vi bestämde oss för att ge ut boken själva, göra jobbet själva, styra över hela processen och göra en egen investering, berättar Josephines sambo Martin Edgren när vi träffas i Acrocons förlag monter på Bokmässan i Göteborg.
Martin drev sedan långt tidigare ett företag (dock inom en helt annan bransch, nämligen höghöjdsarbete) vid namn Acrocon, och för enkelhetens skull startade de förlaget som en bifirma.
Hur är det att vara höghöjdsarbetare och gå in i bokbranschen?
– Det är superspännande! Jag har fått lära mig många nya roliga termer som jag inte kände till, som blurb till exempel, och att det kallas för manus innan det har blivit en bok. Det är väldigt mycket nytt, säger Martin som idag är ingenjör, jobbar som ansvarig för en beräkningsavdelning och doktorerar inom hållfasthet på KTH.
Josephine Almanakis kommer själv från en mer närliggande bransch, hon jobbar som sponsorchef på ett ingenjörs- och designföretag. Därigenom har hon stora kontaktytor och kunskap om exempelvis hur sociala medier kan användas i marknadsföringen.
Ett intressant beslut var att Martin och Josephine valde att trycka Det man inte vet har man ingen aning om i pocket som första format.
– Vi valde att trycka pocket för att inte priset skulle vara en tröskel. Som okänd författare kan det vara svårt att sälja en inbunden bok på grund av priset, säger Josephine.
– Vi har hela tiden velat nå ut till så många läsare som möjligt genom att göra boken väldigt tillgänglig, vilket pocketformatet är, tillägger Martin.
Under Bokmässan i Göteborg sålde de sin bok för samma pris som boken kostar i nätbokhandeln, 55 kronor, vilket väckte en del reaktioner. De fick några kommentarer från andra utställare om att priset var för lågt. Men kanske bidrog det låga priset till en lyckad försäljning – på söndagseftermiddagen hade de uppskattningsvis sålt över 250 exemplar.
– Vi vet inte riktigt vilka förväntningar man ska ha, särskilt om man bara har en enda bok. Det var ju även lite andra förhållanden i år jämfört med andra år, men vi är nöjda med försäljningen, säger Martin. Slår man ut det på antalet timmar så blir det inte så våldsamt många böcker i timmen, sex stycken ungefär, men jag tror att man som ny författare måste lägga en hel del tid på att sälja in boken till varje ny läsare.
Trots en hyfsad försäljning blir det inte särskilt stora intäkter från Bokmässan för Acrocon förlag. Även om de inte riktigt går runt vad gäller mässan så har de fått möjlighet att nå ut till väldigt många läsare, och det har hela tiden varit deras taktik: att skaffa sig en läsekrets.
– Oavsett hur det går på bokmässan, så vet vi att vi har att vi gett boken en bra start. Det viktiga är att vi var där, vi gjorde det tillsammans och siktade ordentligt högt – jag tycker att man alltid ska sikta mot stjärnorna – och nu landade vi i trädtopparna. Och det var ju riktigt bra och över våra förväntningar, säger Martin.
Kanske beror den överlag lyckade mässan också på att Acrocon efter en del förhandlingar lyckades få en bra monterplats, mittemot ett större förlag, där de upplevde ett bra flöde med besökare.
Hur är helhetsintrycket av Bokmässan?
– Det har varit grymt! Man har hört att det inte går att sälja böcker här, men vi har ändå lyckats locka hit folk, säger Josephine. Jag tror det har att göra med att vi har lyckats bra med montern och själva exponeringen, samtidigt som boken är intressant och skapar nyfikenhet.
Många besökare hajade till på titeln och Josephine och Martin fick höra att det är ”den roligaste titeln på hela mässan”. Men Bokmässan förde inte bara med sig nya läsare: Lind & Co kom förbi Acrocons monter och frågade om de var intresserade av ett samarbete, vilket nyligen ledde till ett kontrakt för ljudboksutgivning.
Hur det går för Acrocon förlag i det långa loppet återstår att se, men redan nu finns planer på att skriva och ge ut fler böcker. Klart är att förlagsbranschen inte mår dåligt av nya krafter som liksom Josephine och Martin vågar tänka nytt och utmana traditioner i allt vad gäller format och försäljningstaktiker.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!