Ljudboksförlaget RBmedia gör sin andra stora affär för 2017 och köper upp Gildan Media, vilket blir bolagets sjunde imprint.
Tidigare i år skrev vi om att RBmedia tog över som ny ägare till Audiobooks.com (i samband med det bytte man namn från Recorded Books till RBmedia) och därmed tog ett stort steg in på den amerikanska digitala ljudboksmarknaden. Nu växer bolaget ytterligare genom uppköpet av Gildan Media, som grundades 2007 av före detta ljudboksansvarig inom Simon & Schuster Gilles Dana.
Gildans fokus har varit facklitteratur, framför allt affärslitteratur och personlig utveckling, medan RBmedia hittills har varit starkast vad gäller skönlitteratur. Uppköpet blir därmed ett komplement till RBmedias nuvarande utbud, inte minst vad gäller antalet titlar: Gildan har en backlist på i runda slängar 2 200 titlar och publicerar ungefär 250 ljudböcker om året.
Sedan köpet av Audiobooks.com har RBmedia växt med 10 000 titlar och användarna har sammanlagt lyssnat på ljudböcker i 4,5 miljoner timmar. Audiobooks.com är även det imprint som växer snabbast, enligt RBmedias produkt- och marknadschef John Shea.
Genom det nya förvärvet Gildan Media ökar antalet titlar hos RBmedia till över 30 000 och enligt Troy Juliar, produktionschef på RBmedia, tillkommer 3 500 nya titlar årligen.
I och med detta ingår numera sju ljudboksimprint och två distributionsplattformar i det växande ljudboksförlaget RBmedia.