BookBeat expanderar och går in på den tyska ljudboksmarknaden. Därmed etablerar sig Bookbeat på sin fjärde geografiska marknad.
I september har BookBeat öppnat sin ljudbokstjänst för tyska användare, för att skräddarsy tjänsten utefter deras behov. Ett första steg för att ta sig in på den tyska marknaden. Tyskland erbjuder stora möjligheter: den digitala försäljningen av ljudböcker i Tyskland växte förra året med cirka 25 procent.
– Tyskland är en av världens största ljudboksmarknader med en potential som är svår att matcha någon annanstans i världen. I Tyskland har vi möjlighet att både vara med och öka den digitala tillväxten samtidigt som transformationsresan från en närmare 70 procentig fysisk andel, på en marknad med över 80 miljoner invånare, bara befinner sig i startgroparna, säger Niclas Sandin, vd BookBeat.
Redan från början har BookBeat fått med sig över femtio tyska förlag som ska erbjuda ljudböcker via den Bonnierägda ljudbokstjänsten. I ett pressmeddelande framkommer också att BookBeat växer i personalstyrka i samband med lanseringen.
– När vår ägare, Bonnier, redan driver ett av de ledande förlagen på marknaden känns BookBeats expansion in på den tyska marknaden som ett självklart nästa steg, säger Niclas Sandin.
Tyskland blir den fjärde geografiska marknaden för BookBeat, som utöver Sverige sedan tidigare finns i Finland och Storbritannien.