Digitala ljudböcker i formen av nedladdning ökar försäljningsmässigt i USA och flera stora förlag indikerar att de kommer att ge ut fler titlar i formatet.
Medan streamingtjänsterna härskar i Sverige genom Storytel och dess utmanare BookBeat och Nextory så verkar nedladdningsbara ljudböcker behålla sitt grepp om den amerikanska marknaden genom såväl Audible (Amazon) som Apples iTunes/iBooks och ett antal andra tjänster.
Den amerikanska förläggareföreningen meddelade tidigare att försäljningen av nedladdade ljudböcker ökade med 19,7 procent till 640 miljoner dollar under 2016. Under de första fyra månaderna 2017 var ökningen 24,5 procent vilket visar att utvecklingen inte avstannat utan tvärtom ökat.
Enligt Publishers Weekly ökade försäljningen av nedladdningsbara ljudböcker inom HarperCollins med 47 procent under det senaste verksamhetsåret (juli 2016-juni 2017). För att möta den växande efterfrågan kommer förlaget nu att ge ut i stort sett alla sina nya vuxentitlar som digitala ljudböcker.
Även Simon & Schuster och Penguin Random House har rapporterat stark försäljning av digitala ljudböcker under första halvåret 2017. Simon & Schuster ökade 34 procent och kommer att utöka sin utgivning i audioformat med 20-25 procent i år.
Till skillnad från i Sverige är man i USA vana vid att redovisa siffror på försäljning i antal exemplar – när det gäller pappersböcker. Men när det gäller digitala böcker är det betydligt svårare att få svar på frågan – hur mycket säljer olika titlar egentligen?
Publishers Weekly har i alla fall hittat en ledtråd i News Corps rapport. Där avslöjades nämligen att Mark Manson’s The subtle Art of Not Giving a F*ck hade sålt över 470 000 exemplar i audio (varav en del i CD-format men majoriteten nedladdade MP3) att jämföra med 490 000 exemplar i tryckt form.