Smultronbackens Käpphästar – tips, tutorials & snilleblixtar är Pug förlags senaste bok om ett specialämne som har fler anhängare än man kan tro.
I januari 2017 blev hästtjejerna Lisa Filipsdotter och Elsa Högberg upplockade på Instagram av Pug Förlag efter att kontinuerligt ha lagt ut inlägg om sitt stora intresse: käpphästar. Pugs ena ägare Jennifer Bark upptäckte dem av ett rent sammanträffande; hennes bonusdotter började få upp allt fler käpphästar i flödet och bakom dem låg Lisa och Elsa.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
– Vi skrapade lite på ytan och upptäckte att det finns ett stort käpphästintresse bland barn och unga, säger Jennifer. Härom helgen var jag och tittade på käpphäst-DM – 115 tjejer och killar i åldern 6 – 15 år deltog. Käpphästfantasterna tar själva detta på stort allvar och bör få samma seriösa bemötande tillbaka av vuxna runt omkring sig.
Pug Förlag kontaktade Elsa och Lisa som per omgående fick möjligheten att skriva en bok: Stall Smultronbackens Käpphästar – tips, tutorials & snilleblixtar som släpptes den sjunde september i år.
– Från att vi först fick kontakt blev det ganska snart en bok, säger Jennifer. Tjejerna har skrivit den själv och varit grymt ambitiösa. De har hållit deadlines och uppfyllt sina löften bättre än vad många andra etablerade författare gör.
Att hitta ämnen som redan har en skara trogna och engagerade anhängare och sedan göra en bok är något av Pug Förlags ledstjärna och idé. Stall Smultronbackens Käpphästar – tips, tutorials & snilleblixtar är ingalunda den första, härom året släpptes till exempel en Chilibok som kom till tack vare facebookgrupper med flera tusen chiliälskare.
– Det är en omvänd process att hitta ämnen på internet och sedan göra en bok av det jämfört med hur man brukar göra, säger Jennifer. Men via en klick riktiga nördar kan man nå väldigt många och redan innan boken skrivs vet man som förlag att det finns läsare som kommer att vara intresserade. Genom att ta hjälp av läsarna i processen ökar chanserna att det kommer gå bra eftersom de tveklöst är de bästa ambassadörerna för boken. Det är ett väldigt roligt att arbeta så och jag vill tro att det är framtidens sätt att jobba med böcker.
Skeptikerna rynkade pannan åt käpphästboken och menade på förhand att ämnet skulle vara för smalt. Att sälja in den har enligt Jennifer varit lite trögt. Men en vecka efter releasen har den ändå sålt i 600 exemplar, något förlaget är nöjda med:
– För oss är det en bra start för en bok som somliga varit tveksamma till, säger Jennifer. Käpphästar är inte bara en lek för Lisa och Elsa och de är jättedriftiga. Just nu befinner sig till exempel Elsa i Paris på tygmässa tillsammans med sin familj där hon spanar på nya tyger för kommande käpphästar.
Lisa, Elsa och käpphästarna kommer att finnas på plats vid Pug Förlags monter på Bokmässan om mindre än två veckor.
– De ska visa upp sina käpphästar, lite som ett event, säger Jennifer. Vi hoppas att det ska dra folks uppmärksamhet både till montern och till boken.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!