På ”Read an ebook day” den 18 september 2017 uppmärksammas eboksläsandet världen över. Adlibris firar genom sänkta ebokspriser och en ny läsplatta.
Den 18 september inträffar internationella ”Read an ebook day”, en dag då eboksläsandet uppmärksammas runtom i världen. Det är den amerikanska e-bokstjänsten Overdrive som ursprungligen står bakom initiativet, men uppmaningen att dela med sig av sina e-boksupplevelser under hashtaggen #eBookLove har spridit sig på många håll.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
I Sverige har vi inte lagt märke till så mycket uppståndelse kring denna e-bokens dag, men det har inte gått Adlibris förbi.
– Som ansvarig för just e-böcker på Adlibris tycker jag såklart att det här är toppen! Det är alltid kul att fira saker så planen är ju helt klart att fortsätta med det. Jag tror att alla aktiviteter som kan locka fler personer att testa att läsa en e-bok är bra. Just för att få in dem i ett nytt användarmönster vilket jag tror är nyckeln för e-bokens genomslag, säger Frida Änges, kategoriansvarig för Adlibris digitala försäljning.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!
Adlibris firar själva dagen genom att ha bra priser på några av de mest populära e-böckerna. Förhoppningsvis gör det att fler känner sig manade att läsa en e-bok, menar Frida Änges.
I fredags, 15 september, lanserades dessutom Adlibris nya läsplatta, Letto Fronlight 2. Även denna lansering är enligt Frida ett steg i att underlätta för konsumenterna att läsa e-böcker. Skillnaden mellan den nya läsplattan och den första Letto Frontlight ligger framförallt i designen.
– Letto Frontlight 2 är mer färgglad och kommer med ett integrerat, mer stöttåligt skal. Den har också större hårddisk vilket är bra för de som läser mycket böcker. Den uppskattade läslampan är kvar fast nu mer lättillgänglig för att maxa användarupplevelsen, berättar Frida Änges.
Hur går eboksförsäljningen hos Adlibris just nu?
– Den taktar på stabilt även om man såklart alltid vill att det ska gå ännu bättre, säger Frida Änges. Helst skulle man ju se en momssänkning så prisbilden kunde bli en annan och alla dagar skulle bli e-bokens dag!
Foto: Adlibris