Akademibokhandeln på Galleria Center Syd ligger i en region där köpcentran växt upp som svampar ur jorden senaste åren. I konkurrensen blir butikerna avhängda att centrumet i sig mår bra, vilket inte minst gäller bokhandeln.
Akademibokhandeln på Galleria Center Syd utanför Löddeköpinge i Skåne är en av butikerna som tillhör Killbergs privata bokkedja. Den befinner sig mitt i smeten av en köpcentrumtät region och är till stor del beroende av att köpcentret i sig fungerar väl för att hänga med i kommersen.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
– Det är absolut nödvändigt med en centrumledning som arbetar för utveckling och en bra infrastruktur, säger butikschefen Johan Zillén. Mellan åren 2007 och 2014 hade vi en nedåtgående trend med ett centra som stagnerat. Men 2015 byggdes Center Syd om och sedan dess ökar vår omsättning stadigt och ligger nu på samma nivå som före dippen.
Johan har varit butikschef sedan 2002. Han berättar att bokhandeln idag går bra – kunderna både tycker om och uppskattar sin butik. På en liten ort som Löddeköpinge blir många stammisar och det lyfter fram det personliga i mötena som uppstår i bokhandeln:
– Många kommer in i andra ärenden och då passar man på att prata böcker en stund, säger Johan. På så vis byggs en närmare relation med kunderna. Vår styrka är den personliga servicen och att vi kan erbjuda boken på en gång. I snitt hälften av kunderna handlar till någon annan än sig själva och dem kan vi tipsa om en lämplig bok. Den andra hälften vet själva vad de vill ha eller så har de vant sig vid att kunnat vända sig till oss för att få smakråd.
På nätet har Johan arbetat upp en digital närvaro och underhåller där kontakten med kunderna via facebook, instagram och bokhandelns blogg Bokboxen. På så vis får de gemensamma beröringspunkter mellan kunder, personal och bokhandel en extra dimension som bekräftas i samtalen mellan dem i butiken.
Hur lyckas man med att bygga upp och bibehålla den sortens närvaro i dagens digitala brus?
– Vi är väldigt aktiva och satsar på ett personligt tilltal och humor när vi publicerar något, berättar Johan. På bloggen ger vi boktips och bokspaningar och bjuder även in författare som skriver inlägg. Beroende på ämne varierar antalet läsare där, men på facebook har vi 2000 följare vilket jag tror är flest i Sverige för en bokhandel.
Det igenkänningsbara går mycket bra i köpcentrummiljön och Johan satsar på att få stora författarnamn till signeringar och författarbesök även om de blandas med besök av lokala förmågor.
– Sådana saker är jätteroliga för oavsett författare skapar det en kul grej i butik, säger Johan.
Som en effekt av den ökade mängden litteratur som släpps är utbudet av titlar som går att finna i butiken idag mycket bredare än för några år sen. Långt fler kategorier finns representerade när de förlagsproducerade böckerna utmanas av de som når marknaden genom andra kanaler.
– Mycket av det som ges ut är inte riktat till allmän handel, menar Johan. Förlagen fungerar som filter och kvalitetssäkrare men vi tar också in en hel del med lokal förankring som getts ut via småförlag eller egenutgivning. Utgivningen har ökat så enormt de senaste åren, jag tror inte att alla förstår riktigt hur stort utbudet av titlar är. Somliga ser bokhandeln som en förlängning av förlagen men så är det ju inte och vill man ha kvar bokhandeln måste man handla där. Samtidigt visar många en medvetenhet om detta faktum. För även om de mycket väl kan köpa vissa böcker i matbutiken trettio kronor billigare väljer de aktivt att köpa den här. Jag hoppas att människor fortsätter läsa och älska böcker och jag vet att många uppskattar att vi finns.
I passionen för böcker är Johan mycket tacksam över att kunna vara med och forma någons läsande genom sitt yrke. Då och då är han ute och bokpratar i församlingar och bokklubbar men framför allt handlar det om omsorgen i mötet med kunden på tu man hand.
– Som läsare är jag allätare men har en förkärlek för författare som Neil Gaiman, Fredrik Backman, Gillian Flynn och Belinda Bauer, säger Johan. Det är väldigt givande att få vara med och påverka folks läsande med mitt eget tycke och smak. Kunder kan komma in och tacka mig för att jag en gång för flera år sen tipsade dem om en särskild författare. Jag har även lektörsläst många böcker genom åren och känner både stolthet och glädje över att få vara en del av bokbranschen.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!