Bland de nominerade bidragen till kommunikationstävlingen Publishingpriset 2017 finns bland annat titlar från Bokförlaget Max Ström och Natur & Kultur.
Publishingpriset delas i år ut för tjugofemte gången. Syftet är att ”synliggöra välgjorda produkter och sporra alla som brinner för att skapa god kommunikation” och en jury bedömer bidragen utifrån olika aspekter av kommunikation, däribland grafisk design, innehåll och användbarhet.
Finalisterna till Publishingpriset 2017 offentliggjordes den 29 augusti, och bland producenterna bakom de nominerade bidragen finns en del välkända namn inom bokbranschen. Priset har i år 40 kategorier inom print, webb och film, och i genomsnitt har 6,5 bidrag nominerats i varje kategori.
Två bokförlag som sticker ut i nomineringslistan är Bokförlaget Max Ström, med totalt sex nominerade titlar (Dag Hammarskjöld – att bära världen, Underbara ADHD, Nobelfesten, Håkan Hellström – Sjung ditt liv, Walderstenen och We have a dream), och Natur & Kultur, med totalt fyra (En handbok om indigo, Azur – mat från Sydeuropa, Mellanöstern och Nordafrika, Japansk grillning och Rå som sushi). Bonnierförlagen nomineras för titlarna Hemkunskap och Christer Lindarw – This is my life.
Biblioteksvärlden uppmärksammas också: Svensk biblioteksförening nomineras i kategorin Medlemssajter för www.biblioteksforeningen.se, och Biblioteksbladet (producerad av A4 Text & Form) nomineras i kategorin Medlemstidningar yrke.
Juryn kommer att utse en vinnare i varje kategori, och dessutom en vinnare av Publishingprisets Grand Prix. Prisutdelningen som leds av Jesper Rönndahl äger rum den 23 oktober 2017 på Berns i Stockholm.
Hela listan över finalisterna hittar du här.
Bild: Publishingprisets statyett.