Ett nytt kapitel i framgångssagan Word Audio skrivs när Lars Brahme säljer sin andel till en investerare. Medgrundaren Mattias Lundgren är dock långt ifrån färdig med bolaget och blir kvar som majoritetsägare.
– Vi är ett bokförlag men samtidigt en blandning av skivbolag och techbolag. De koncept och idéer som vi utvecklar har väckt intresse från både riskkapitalister och andra förlag. Med WAPI som plattform så kan jag förändra bokbranschen ytterligare mot det digitala, säger Mattias Lundgren, VD för Word Audio Publishing International AB.
– Det har varit fantastiska år för mig och bolaget. Att få vara med och bygga upp Sveriges största fristående ljudboksförlag under en era då ljudboken gått från perifer produkt till något alla vill ha. Det har naturligtvis varit en väldigt spännande resa. Nu ser jag dock fram emot att kunna fokusera fullt ut på Bokfabriken när vi befinner oss i en högexpansiv fas, säger Lasse Brahme.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Det var 2006 som Mattias Lundgren och Lars Brahme gav sig in i bokbranschen och började producera ljudböcker åt andra förlag.
– Vi hade egentligen mer musikbakgrund men min styvmor jobbade i bokbranschen och vi upptäckte att det var lättare att komma in i bokbranschen än musikbranschen som var mer stängd, säger Mattias Lundgren.
Även om de såg potential i ljudboken så var det knappast någon som då kunde ana att audio som format skulle få en sådan tillväxt som streamingtjänsterna skapat de senaste åren. Ordfront Ljud och HörOpp blev Word Audio. Bolaget var perfekt positionerat för den nya värld där ljudböcker plötsligt började generera intäkter för förlagen.
– Jag tror väldigt mycket på Word Audio även framöver. Vår stora backlist på runt 650 titlar är en stor fördel. Men även den erfarenhet vi skaffat oss. Vi har en kunskap om vad som funkar på en bred publik i audioformat, säger Mattias Lundgren.
Bokfabriken startades 2012 som ett fristående systerbolag till Word Audio med idén att satsa på pappersböcker – men med ljudböckerna som en viktig komponent. Det senaste året har dock de båda grundarna mer tydligt fördelat ansvaret mellan sig. Mattias fokuserade på Word Audio och Lasse på Bokfabriken.
– Det här har varit på gång länge. Lasse har velat säkra upp lite kapital och nu är det funnits ett reellt värde i bolaget Word Audio kändes det som rätt tillfälle. Och Bokfabriken har varit mer hans grej. Jag har egentligen inte alls jobbat med Bokfabriken det senaste året, säger Mattias Lundgren som dock är kvar som delägare i just Bokfabriken.
Köparen är en privat investerare och varken namn eller köpesumma är offentlig. Word Audio är dock ett lönsamt och växande bolag. Bokslutet för 2016 visar en omsättning på 16,8 Mkr och en vinst före skatt på hela 7,7 Mkr. Föregående verksamhetsår var endast åtta månader långt och därmed inte jämförbart (omsättning 11,2 Mkr och resultat +4,9 Mkr).
– Vi har tagit rätt mycket kostnader 2016 som ger resultat först under 2017. Jag räknar med att vi ökar omsättningen i år även om kostnaderna också ökar när man satsar som vi gör, säger Mattias Lundgren.
Han räknar med att utgivningen under 2017 landar på runt 150 titlar. Och de allra flesta är rent digitala.
– Det är bara enstaka titlar vi släpper som fysiska skivor. Det är vissa av deckarna där vi vet att det finns intresse och några av fackböckerna. Våra originaltitlar är skrivna för de digitala formaten, säger Mattias Lundgren.
Bokfabriken har hakat på Storytel med utgivningen av ljudboksserier. Eller egentligen var de först med Michelle Millers The Underwriting där Mattias dessutom var projektledare. Men han är egentligen inte övertygad om serieformatet som det görs nu.
– Jag tycker egentligen att serier som inte släpps med ett avsnitt i veckan är rätt meningslöst. Det blir bara som att dela upp en bok i flera delar, det går ju att pausa även i en ljudbok, säger Mattias Lundgren.
– På WAPI kommer vi inte att släppa några serier om vi inte har något annat att tillföra som exempelvis att den faktiskt släpps som en följetong med ett avsnitt i taget.
Konkurrensen om ljudboksutgivningarna har hårdnat när flera förlag som exempelvis Lind & Co fått upp ögonen för formatet. WAPI konkurrerar dessutom delvis med Bokfabriken.
– Från början tittade vi på förlagens utgivning och letade efter titlar som kunde funka som ljudböcker. Nu känns det mer som att vi börjat leta bland talangerna och förlagen tittar på vår utgivning för att hitta författare. Det finns en möjlighet för författare att gå till oss och sedan vidare till ett annat förlag, säger Mattias Lundgren.
Pappersböcker kommer WAPI inte att satsa på.
– Kanske några nischade fackböcker ges ut som pappersbok, men det är definitivt inte vårt fokus. Vi ska vara med och driva den digitala utvecklingen, säger Mattias Lundgren.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.