Nätbokhandeln Plusbok säljer böcker riktigt billigt – metoden är att medlemmar betalar en månadsavgift. Efter fyra förlustår räknar VD nu med att bolaget ska vara lönsamt även i Sverige.
Årsredovisningen för det svenska bolaget är inlämnad till Bolagsverket och offentlig. Omsättning 13,9 miljoner SEK och ett resultat (förlust) på -1,3 miljoner SEK vilket innebär en samlad förlust på nästan 10 miljoner SEK på fyra år.
– Plusboks utveckling går som planerat och bolaget är nu lönsamt, säger koncernchefen Mia Wagner.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Plusbok ägs av danska koncernen Freeway och grundades 2007 i Danmark. Första verksamhetsåret i Sverige var 2013 då omsättningen blev blygsamma 869 Tkr och en förlust på 3,7 Mkr. Sedan dess har alltså omsättningen ökat för varje år och 2016 ledde det också till att förlusten ”bara” blev 1,3 Mkr.
Plusbog (som bolaget heter i Danmark) startades av den tidigare delägaren och VD:n Andreas Dirkesen tillsammans med Freeway. Strategin har hela tiden varit att erbjuda billiga böcker till medlemmar och konceptet har varit väldigt framgångsrikt i Danmark – faktum är att Plusbog är Danmarks näst största nätbokhandel efter Saxo.com.
– Sedan dess har Freeway köpt samtliga aktier i bolaget och Andreas Dirksen jobbar nu vidare med andra uppstartsprojekt, säger Mia Wagner.
Freeway är en familjekoncern som bland annat driver datingsajten dating.dk men även ett flertal andra nättjänster. Vissa finns både i Danmark och Sverige, exempelvis hyrenbostad.se och Lejebolig.dk. Moderbolagar har Morten Wagner Sr. som styrelseordförande och delägare. Morten Wagner Jr. är styrelseledamot medan Mia Wagner är VD för hela koncernen och Plusbog. Malene Wagner är koncernadvokat.
– Vi är alla utbildade jurister och har alltid arbetat tillsammans, berättar Mia Wagner.
Hur många medlemmar har ni idag och hur ser utvecklingen ut hittills under 2017?
– Medlemsantalet är inte offentligt, men jag kan berätta att vi förväntar oss tillväxt i både Sverige och Danmark. Vi jobbar på att implementera en strategiändring. Framöver kommer vi att försöka bidra till att folk läser mer och läser hela livet oavsett ålder. Vi menar att vi har ett moraliskt ansvar som bokhandel att göra böcker billigare och att göra det lättare att finna rätt bok till rätt läsare genom ett bra inspirationsuniversum, säger Mia Wagner.
Plusbok säljer böcker väldigt billigt, i vissa fall med förlust. Ett exempel: Fredrik Backmans nya kortroman Och varje morgon blir vägen hem längre och längre har ett fpris på 60 kr och säljs av Bokus och Adlibris för 79 kr. På Plusbok är priset 50 kr för medlemmar. Eller 71,68 kr för den som inte vill bli medlem. Även fraktpriset är lägre för medlemmar.
Allt detta ska sedan uppvägas av att medlemmarna betalar en medlemsavgift för att få tillgång till de lägre priserna. Men även vilka rabatter Plusbok kan få av förlagen blir en avgörande faktor för lönsamhet.
– Våra intäkter ligger primärt i abonnemansavgiften. När vi har uppnått tillräckligt många medlemmar har vi möjlighet att köpa större mängder av böckerna. Därmed kan vi också förhandla fram de bästa priserna för våra kunder och göra det till en bra affär för både oss och kunderna, säger Mia Wagner.
Det danska bolaget är alltså redan lönsamt och nu räknar Plusbok med att nå dit även i Sverige. Däremot har de en bra bit kvar till positionen som Sveriges näst största nätbokhandel.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.