Det franska förlaget Hachette ingår samarbete med Gumroad, ett företag som arbetar med direktförsäljning via Twitter. En ovanlig kombination kan tyckas, men Hachette undersöker möjligheterna att börja sälja litteratur via den populära mikrobloggen.
Det var under gårdagen som nyheten lanserades och gjorde världen lika delar förvånad och nyfiken. Gumroad är ett företag som sedan tidigare har jobbat med försäljning via Twitter med intentionen att möjliggöra för kreatörer och småföretagare att sälja sina produkter direkt till sina följare utan att de behöver lämna Twitter-plattformen.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Hachette och Gumroad meddelar att de kommer att starta samarbetet redan denna månad med en liten testuppsättning av böcker för att se hur det kommer att mottas. Böckerna man börjar med är av författare som är välkända på Twitter och i startfältet kommer man enligt the Boston Globe att kunna se bland annat The Art of Asking av Amanda Palmer, You Are Here av Chris Hadfield och The Onion Magazine: Iconic Covers that Transformed an Undeserving World, en bok framtagen av nyhetssajten The Onion. Författarna har alla stora mängder följare på Twitter och Amanda Palmer kan stoltsera med en miljon följare medan Chris Hadfield ligger på 1,2 miljoner följare och The Onion slår dem båda med sina 6,6 miljoner följare!
Varje bok kommer att finnas tillgänglig på Twitter i en begränsad upplaga och kommer även att erbjudas tillsammans med bonusprodukter som är unika för försäljningen på Twitter.
Hachette har alldeles nyligen slutit fred med bokjätten Amazon och självklart är det många som höjer på ögonbrynen efter att samarbetet med Gumroad tillkännagavs. Är det kanske så att förlaget på lång sikt försöker hitta alternativa kanaler för försäljning av sina böcker?
En av författarna i satsningen, Amanda Palmer, har uttalat sig om den nya kanalen:
– Jag är inte ett fan av idén att Amazon har ett järngrepp på någon i branschen… Att ge människor ett alternativ till Amazon är beundransvärt.
Gumroad har sedan tidigare även samarbetat med både stora skivbolag och musikartister så som Eminem och Wiz Khalifa för att möjliggöra försäljning av album direkt till musikernas fans, med bra resultat.
Ironin i det hela ligger i att musik- och förlagsbranschen nu samarbetar i nya medier för att komma runt de stora företagen som dominerar deras branscher, medier och verktyg som i grunden skapades just för att bredda variationen från just ovan nämnda aktörer. Alla vägar är bra utom de dåliga dock, och det är inte alls omöjligt att små kanaler kan vara en ny nisch för framtiden.
Foto: twitter.com
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!