Genom att samla HBTQ-litteratur från flera förlag under Pride-veckan i sin pop up-bokhandel arbetar Vombat för att förlagen tillsammans ska komplettera varandra istället för att konkurera.
För sjätte året i rad deltar Vombat förlag under Stockholms Pride (i år den 31 juli-6 aug) med en pop up-bokhandel som säljer HBTQ-relaterad litteratur. De två första åren samarbetade Vombat med HBTQ-bokhandeln Hallongrottan men sen fyra år tillbaka står de på egna ben. Som spindeln i nätet marknadsför de inte bara sina egna böcker utan försöker involvera alla förlag som vill sälja böcker under Pride.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Tin Eriksson driver Vombat förlag sedan 2008. Förlaget har sin bas i Färjestaden på Öland men som Tin själv beskriver det är de väl etablerade med kontakter på fastlandet, inte minst i Stockholm. Att de som motorn bakom pop up-bokhandeln försöker involvera så många som möjligt under Prideveckan är en naturlig förlängning av förlagets policy:
– Vombat förlag står för en mångfald, berättar Tin. Förrförra året tog jag kontakt med massor av förlag och frågade var och en vad de hade för litteratur som de skulle vilja sälja under Pride. Som förlag har vi ingen anledning att konkurrera med varandra – det här gör vi för en god sak och det är bra marknadsföring. Alla möjliga sorters människor kommer till vårt tält under Prideveckan och handlar och pratar. Det är en väldigt positiv upplevelse som är mer betydelsefull för oss på Vombat än Bokmässan eftersom vi når en större kundkrets där än på mässan. På mässor försvinner lätt de små förlagen och det är generellt sett bättre att söka upp sin kundkrets där den befinner sig.
Idag är det fler och fler förlag som ger ut HBTQtitlar. Tin och Vombat har fått mycket positiv respons för sitt försök att engagera flera förlag under samma tak – även de som inte har något att sälja under Pride just då rosar förslaget.
– I stort sett alla vill haka på, säger Tin. Jag tycker att man kan uppmärksamma en tendens. Nästan alla svarade direkt och tyckte det verkade kul.
Hon har dock känt av svårigheterna med att bryta traditioner i bokbranschen från några av de större förlagen. De tillhörde dem som inte svarade på mailen som Tin skickade. För att nå dem fick Tin istället snirkla sig fram genom personliga kontakter och ta sig in ”bakvägen”. När allt väl lossnade och pop up-bokhandeln kom igång var det inte längre några problem och efter ett par år av lyckade evenemang har trenden nu vänt så mycket att stora förlag tar kontakt med Tin istället för tvärt om.
– De som arbetar i platta organisationer förstår samarbetets goda egenskaper omedelbart men inte de i hierarkiska, säger Tin. Vi är alla beroende av varandra.
Under årets Pridevecka kommer Vombat bland annat att samarbeta med Natur och Kultur. De tre psykologerna Tove Lundberg, Anna Malmquist och Matilda Wurm har skrivit boken HBTQ+ som kommer att säljas i popupbokhandeln och författarna kommer att närvara med signering och samtal. Vombat har även en egen release av Malin Nilssons och Saga Beckers uppföljare på boken Det är jag som är Mickan.
– Vi brukar ha några hundra titlar i tältet, säger Tin. Det är stort, ungefär 25 kvadratmeter så mycket får plats.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!