Förlagen är rätt duktiga på att refusera inkomna manus som kan betecknas som osäljbara. Men visst händer det att en och annan bästsäljare stryker med.
Svenska förlag får in tusentals manus från hoppfulla författare varje år. Flera förläggare vittnar om att det kommer in fler manus av högre kvalitet, vilket troligen är ett resultat av skrivkurser, lektörer och skrivarcoacher som hjälper till att tvätta opolerade manus innan de ens når förlagen.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Men samtidigt skrivs det mer än någonsin ute i stugorna eftersom alla har tillgång till bra redskap för att skriva i form av laptops och surfplattor och dessutom kan göra research via internet snabbare och i många fall bättre än vad som var möjligt för 25 år sedan.
Fortfarande finns det dock en del att lära författare om den ädla konsten att skicka in sitt manus. Southside Stories lanserar en egen Överlevnadsguide med tips på vad författare ska tänka på innan de trycker på sändknappen och skickar in sitt manus. Just det – pappersmanus är tämligen ute numera och förlagen har gått över till att ta emot digitala manus.
Frågan är om den guiden hade hjälpt JK Rowling att snabbare hitta ett förlag till sin första bok om Harry Potter? Det är lätt att glömma idag när Harry Potter har lästs av hundratals miljoner människor världen över, men Harry Potter-manuset refuserades faktiskt av tolv förlag.
Samma öde har drabbat exempelvis Stephanie Meyer som refuserades av 14 agenturer och flera uttryckte att ”det där med vampyrer är ute” innan Twilight-serien så småningom gavs ut och låg 91 veckor på NY Times Bestseller-lista och böckerna såldes i över 100 miljoner exemplar.
Här hemma refuserades Jonas Jonassons Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av flera stora förlag innan Piratförlaget såg något ingen annan såg. Eller ännu längre tillbaka då Bonniers tackade nej till Astrid Lindgrens Pippi Långstrump.
Något alla de här böckerna har gemensamt är att de ofta representerar en annan genre än den som för tillfället är populär eller efterfrågad. Efter utgivningen av både Harry Potter och Twilight har det plötsligt dykt upp flera böcker i samma genre samtidigt som humor fått ett uppsving på den svenska marknaden.
Alla letar efter nästa stora hit. Så vad ska man som författare tänka när refuseringsbrevet dimper ner? Dels ska man förstås skaffa sig en ”second opinion” genom att skicka det till ett annat lämpligt förlag eller anlita en lektör ifall man inte redan gjort det. Kanske hitta några helt vanliga ärliga läsare att testa det på? Och idag är förstås egenutgivning ett bra alternativ för att faktiskt få sin bok utgiven.
Men, vi ska inte glömma att de allra flesta av de manus som refuseras av förlagen faktiskt inte är tillräckligt bra för att kunna sälja i några större mängder. Och de böcker som sedan blir bästsäljande framgångssagor ofta är rejält omarbetade jämfört med det ursprungliga manus som refuserades av andra förlag.
Ibland är det kanske bara att följa det råd som faktiskt statistiskt sett ger bäst resultat – skriv en ny bok.
Ett vanligt fel är nämligen att författare slutar skriva redan efter att de skickat in sitt manus till förlag. Något som sedan straffar sig om de mot alla odds blir utgivna och då sugs in i utgivningsprocessen och nästa bok blir lågt prioriterad trots att alla är medvetna om att det krävs mer än en bok.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!