Populariteten hos podcasts har ökat ljudbokens tillväxt. Samtidigt suddas gränsen mellan de båda formaten ut alltmer. Att marknadsföra ljudböcker i podcasts kan vara en bra idé.
– Det talade ordet har fått en renässans och vår mediadiet expanderar. Men när landskapet blir mer mättat ställs ljudböcker inför större och större utmaningar när det gäller möjligheten att upptäcka dem, sa Tom Webster på Edison Research vid ett Keynote-föredrag på Audio Publishers Associations årsmöte.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Det är Publishers Weekly som rapporterar om Edisons undersökning och slutsatser kring den amerikanska ljudboksmarknaden. Hela 67 miljoner människor lyssnade till minst en ljudbok förra året. Av dessa räknades 18 procent som regelbundna lyssnare (fyra eller fler lyssnade böcker). Här en lite överraskande siffra: 56 procent av dessa var män och 44 procent kvinnor.
Digitala ljudböcker står för 71 procent av marknaden och mobiltelefonen är det populäraste verktyget för att lyssna på ljudböcker. 27 procent av ljudbokslyssnarna abonnerar på en streamingtjänst som Audible eller Audiobooks.com, skriver Publishers Weekly.
Precis som erfarenheterna i Sverige säger så följer många lyssnar specifika inläsare. Skönlitteraturen är större än facklitteraturen i undersökningen med övervikt för deckare, thrillers, spänning och andra populära skönlitterära titlar.
Han menade att populariteten för ljudböcker har accelererats av att podcasts blivit populära, dessa fungerar som en slags ”ingångsdrog” för audioböcker. Faktum är att podcastlyssnarna konsumerade dubbelt så många ljudböcker som icke-podcast-lyssnarna och trots att de lyssnade på massor av gratis innehåll så är de också ljudboksförlagens bästa kunder.
Ett exempel på en podcast som blivit extremt framgångsrik är S-Town (förkortning av Shit Town). Den består av sju avsnitt, vardera runt en timme långa, som släpptes i sin helhet den 28 mars 2017. Den laddades ner hela 10 miljoner gånger de första fyra dagarna och redan första månaden passerades 40 miljoner nedladdningar vilket lär göra det till den mest populära podcasten genom tiderna.
Nu ska tilläggas att producenterna till S-Town även står bakom Serial och This American Life. S-Town är en spinoff av radioprogrammet This American Life (1995–) och podden Serial (2014–). S-Town kretsar kring den excentriske urmakaren John B. McLemore, bosatt i närheten av orten Woodstock i den amerikanska sydstaten Alabama. McLemore kontaktar This American Life för att tipsa om ett mord han påstår ägt rum i Woodstock men det visar sig snart att det inte är sant. Journalisten Brian Reed håller dock kontakt med McLemore. Plötsligt begår McLemore självmord och rapporteringen fortsätter kring hans liv och arvstvisterna som följer. Resultatet är en mix av undersökande journalistik och biografi.
– Men det är egentligen en ljudbok, uppdelad i sju delar, menade Webster som också såg en möjlighet för förlagen att nyttja populariteten hos podcasts och beteendet hos deras lyssnare både genom att experimentera med formatet och att använda annonsmöjligheterna för att marknadsföra ljudböcker i podcasts.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!