Akademibokhandeln har fått nya ägare och kanske lite arbetsro även om det lär bli fokus på att leverera resultat och växa även framöver. Men vilka är de främsta utmanarna och hoten – och vilka kan bli det? Boktugg gör en egen lista.
Efter att de förlusttyngda kedjorna Akademibokhandeln och Bokia slog sig samman och efter ett par år förvandlades till en lönsam bokhandelskedja har bolaget (och dotterbolaget Bokus som kanske växer mest framöver) nu fått en långsiktig (?) ägare i Volati.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Därmed är det fullt fokus på fortsatt utveckling för att behålla positionen som Sveriges ledande återförsäljare av böcker. Så varifrån kommer hoten? Vilka kan utmana och varför? Jag hittar åtminstone sju farliga utmanare att se upp med.
1. Adlibris
Sveriges största nätbokhandel må lägga en del energi på att utöka produktsortimentet med allt annat än böcker, men likväl så säljer Adlibris mer böcker än Bokus gör. Dessutom har de doppat tån i den fysiska bokhandelssjön med sin hittills enda butik – retligt placerad tvärs över gatan från Akademibokhandelns flaggskeppsbutik på Mäster Samuelsgatan. Samma pris på nätet och i butik är ett intressant erbjudande. Går det att rulla ut till exempelvis krisande köpcentrum som med tomma lokaler kan vara villiga att pruta på priset? Kombinera det med att vara utlämningsställe för Adlibris alla nätbutiker så kanske det går att finansiera personalen också – trots lägre marginal än vad en fysisk butik egentligen behöver.
2. Pocket Shop
Har länge varit bland de mest lönsamma bokhandlarna i Sverige och expanderar nu utomlands. Hotet finns förstås i att pocketförsäljningen sannolikt blir den som först tar stryk av digitaliseringen i form av download och streamingtjänster. Men samtidigt har Pocketshop med sitt fokus på butiker där folk är i rörelse gjort att deras kunder inte är priskänsliga. Kan du betala dubbla priset för matvaror på Pressbyrån jämfört med din Ica-butik hemma så kanske du även kan betala högre pris för en bok när du vill ha något att läsa på tåget – eller i väntan på det försenade tåget.
3. Storytel & Co
Nätbokhandlarna missade streamingtåget helt. Jag har tidigare skrivit om hur Bonniers gjorde två misslyckade försök med ljudbokstjänster och hur Mondo-satsningen på Adlibris blev ett sidoprojekt. Men faktum är att Bokus också missbedömt potentialen i att lyssna och läsa böcker som abonnemang. Nu vet jag inte hur diskussionerna går internt men det framstår alltmer som att Nextory är en uppköpskandidat för Akademibokhandeln om man nu vill komplettera sitt erbjudande till kunderna. Att kunna sälja både abonnemang och telefoner/plattor i butikerna är en konkurrensfaktor. Men vi ska inte heller glömma att Storytel kan göra samma sak som mobiloperatörerna gör och öppna små butiker på centralstationer, citykärnor och köpcentra för att sälja abonnemang till de hundratusentals svenskar som ännu inte upptäckt deras tjänster. Bonniers kan förstås använda Pocketshop för samma syfte med BookBeat.
4. JB-gruppen och Ugglan
När har tillräckligt mycket vatten flutit under bron för att JB-gruppen och Ugglan ska skaffa sig ett gemensamt bo? Positionen som oberoende bokhandlare i Sverige är ledig och ju mer Akademibokhandeln bygger en centralstyrd och professionell kedja – desto mer attraktiv kan lokala butiker verka för kunderna. Tittar man i USA är det just den vildvuxna floran av indiebokhandlare – lokala och/eller nischade – som växer mest. Men bakom kulisserna måste en indiekedja vara lika bra eller bättre än den stora kedjan – Akademibokhandeln. Bygg ett logistikflöde och kanske en egen nätbokhandel där varje bokhandel kan få vad som av kunderna uppfattas som en helt egen nätbutik men som bakom kulisserna hanteras lika proffsigt som på Bokus och Adlibris. Hitta system för att eliminera returerna. Och kanske ska en oberoende kedja utforska möjligheterna med att bygga ett kretslopp för alla begagnade böcker?
5. Ica & Co
De senaste rapporterna har talat om att dagligvaruhandeln tappar försäljning när det gäller böcker. Om det råkar vara avsaknad av jättestora bästsäljare som verkligen går att sälja pallvis av i en enskild Ica-butik eller om det är så att kunderna inte vill handla böcker i sina livsmedelsbutiker är oklart. Men något som är helt säkert är att de stora butikerna Coop Forum, Ica Maxi och Citygross alla har utrymme för en bokhandel i butiken. Vad skulle hända om de bestämmer sig för att tillsammans med charken så är bokhandeln faktiskt något vi vill satsa på? Om det plötsligt dyker upp en liten bokhandelsdisk och det alltid finns personal i Ica Bokhandel? Eller i alla fall under vissa tider på dygnet. Även om kunderna kan leta på hyllorna mellan kl 7 och 23 så kanske bokhandelspersonalen ”bara” finns där mellan kl 10 och 20…? En annan möjlighet är att den lokala ICA Maxibutiken lierar sig med den lokala bokhandeln och låter denna flytta in under samma tak – eller rentav inne på butiksgolvet.
6. Amazon
Nu är väl steget rätt långt till att Amazon ska öppna fysiska bokhandlare i Sverige eftersom de inte ens kommit igång att sälja böcker här på allvar. Men för Bokus är det givetvis så att Amazon är ett hot när eller om de bestämmer sig för att satsa på Skandinavien.
7. De oväntade
Om vi tycker att Ica och andra dagligvaruhandlare använder böcker som lockvara – och säljer dem till alldeles för låga priser och med så små marginaler som ingen bokhandlare kan drömma om – så är det inget mot vad helt andra branscher skulle kunna göra ifall de faktiskt bestämmer sig för att använda böcker som lockvaror. På nätet har vi sett Plusbok som säljer medlemskap och i utbyte mot det ger rabatter på böcker. Om man tjänar pengar på ett medlemskap behöver man inte tjäna pengar på böckerna. Man kan till och med sälja dem med förlust. När McDonalds & Co (!) bjuder på en barnbok i ett Happy Meal tycker vi att det är positivt eftersom det stimulerar läsandet bland barn. Men vad skulle hända om de hade en Happy Reader Meal för vuxna där du betalade 99 kr för en burgarmeny inklusive pocketbok? Kunden betalar inköpspris för boken. Vilka andra oväntade aktörer skulle kunna använda böcker för att sälja andra varor?
Jag är övertygad om att både Akademibokhandelns ledning och deras konkurrenter just nu sitter med liknande listor och funderar över scenarion. Affären med Volatis köp av Akademibokhandeln lär inte bli det sista som görs i återförsäljarledet i bokbranschen.
Bilden: Vem vet hur Akademibokhandelns farligaste utmanare ser ut? Kanske en nischad zombiebokhandel som är lika mycket upplevelse som butik. Foto: inhauscreative, iStockphoto.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.