Axiell Group är nu ensam ägare till Axiell Media AB (tidigare Elib) efter att samtliga förlag sålt sina resterande andelar i bolaget.
– Axiell kontaktade oss efter att de övriga tre ägarna sålt sina andelar och undrade om inte vi också skulle sälja. Det hade väl blivit konstigt om vi som det sista förlag som hade kvar aktier i bolaget skulle sitta kvar i styrelsen när inga andra kunder inte gjorde det, säger Carl Hamilton, Piratförlaget.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Elib startades år 2000 för att bli navet i den svenska distributionen av eböcker. De första åren var bolaget relativt litet och så sent som 2008 omsatte Elib AB fortfarande under 10 Mkr. Förra året hade dock omsättningen i Axiell Media växt till 86,3 Mkr.
Innan Axiell Group gick in hade Elib fyra ägare i form av bokförlagen Bonnierförlagen, Norstedts förlagsgrupp, Natur & Kultur och Piratförlaget. Dessa sålde sedan 70 procent av sina aktier till Axiell Group och hade därefter kvar 7,5 procents ägande vardera i Axiell Media AB som bolaget heter nu.
Men nu har alla fyra använt den option de fick i samband med den första försäljningen och sålt sina resterande aktier till Axiell Group som därmed äger 100 procent och Axiell Media AB blir ett helägt dotterbolag.
– Försäljningen är helt odramatisk, när vi för cirka två år sedan sålde största delen av våra aktier och Axiell blev huvudägare så var vår tanke hela tiden att sälja resterande del längre fram. Tidigare i våras gjorde vi det, kommenterar Håkan Rudels, vd för Bonnierförlagen.
Hans kollega på Norstedts tycker inte heller att det var något svårt beslut. De har dessutom haft en tydlig policy de senaste åren att antingen ha majoritet eller inte vara delägare.
– Vi tror inte att det är särskilt effektivt för oss att vara minoritetsägare i andra bolag, då är det bättre att vi avyttrar innehavet. Det här innebär inte att vi slutar jobba med dem, vi har ett samarbetsavtal med Elib och kommer att fortsätta använda deras tjänster för att distribuera våra ebokstitlar till exempelvis biblioteken, säger Otto Sjöberg, vd för Norstedts förlagsgrupp i en kommentar till varför de valt att sälja sin andel i Axiell Media.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!