Adlibris VD Johan Kleberg tycker att begagnatmarknaden är intressant även om han inte tror på exakt den modell som ehandelsexperten Peter Höjman skissar på. Dessutom försvarar han satsningen på andra varor än böcker.
– Jag delar verkligen Peters syn när det gäller begagnatmarknaden. Kanske inte nödvändigtvis på det sättet som han föreslår men när det gäller out-of-print och kurslitteratur är det mycket intressant. Det är ju därför vi är delägare i Bokbörsen, säger Johan Kleberg som en kommentar till de idéer om att bokhandlare skulle erbjuda kunder att returnera lästa böcker i utbyte mot en rabatt eller kredit på nästa köp.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Amazon har redan integrerat begagnatmarknaden i sitt erbjudande och som kund får du ofta upp förslag på begagnade böcker som alternativ till de nya. Men även om Adlibris alltså är delägare i Bokbörsen så har man ännu inte integrerat dessa titlar i sitt erbjudande.
Frågan är varför det inte skett ännu?
– Det är ju en mycket relevant fråga. Vi utvärderar begagnatmarknaden och hur vi kan förbättra vårt sortiment när det gäller såväl out-of-print som kurslitteratur. Att integrera mot exempelvis Bokbörsen är en variant. Den typen av integrationer är dock rätt stora IT-projekt, säger Johan Kleberg.
Har ni gjort någon uppskattning av begagnatmarknadens storlek i Sverige?
– Nej, men det är tydligt att den totalt domineras av out-of-print och kurslitteratur.
I intervjun tycker Peter Höjman också att Adlibris borde fokusera mer på att sälja fler böcker än att introducera andra varugrupper.
– När det gäller supernischer tycker jag han underskattar bredden i vårt sortiment. En avgörande del i vårt kunderbjudande är ju att vi har 100-tals titlar om sportfiske. Däremot tror jag att många kunder som är intresserade av sportfiske inte nödvändigtvis endast vill köpa böcker om det. Att kombinera böcker om sportfiske med andra produkter som sportfiskaren vill ha tror jag är en mer intressant position än att bara sälja böcker om sportfiske, säger Johan Kleberg och tillägger:
– Det är därför vi satsar på ett bredare sortiment än böcker på Adlibris. Det finns ju uppenbar kundnytta att exempelvis köpa ritpennor om man köper målarböcker eller garn om man köper böcker om handarbete. Men det kräver givetvis såväl passion som kunskap kring dessa produkter.
Bilden: Johan Kleberg, VD Adlibris. Pressbild: CC BY-ND 3.0
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!