Tryckta böcker är lyxvaror och eböcker är bruksvaror. Det är en av Thought Catalogs slutsatser fem år efter att de gav sig in i bokbranschen.
Det är Chris Lavergne, vd för Thought.is och förläggare på Thought Catalog, som skriver på Tech Crunch om deras erfarenheter och han levererar samtidigt en oerhört intressant analys av bokbranschen idag. Låt vara att det främst avser den amerikanska marknaden, men det finns mycket för svenska förlag (och andra i branschen) att ta till sig.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Thought Catalog Books startades två år efter webbsajten Thought Catalog som en spinoff. De såg böcker som ett sätt att tjäna pengar på innehåll av två skäl:
- Bokbranschen var snällare mot långläsning i form av exempelvis undersökande journalistik. En text på 5000 ord med ett arvode på 5000 dollar skulle inte nå breakeven ens med miljon läsningar och ett optimerat annonsupplägg. Men med bokutgivning skulle det bara krävas 2000 människor som köpte eboken för 4,99 dollar för att hämta hem investeringen.
- Böcker gav möjlighet för Thought Catalog att beställa dyrare visuella konstprojekt. Att lägga stora pengar på briljanta illustrationer av riktigt duktiga illustratörer lönade sig inte på webben, men med böcker kunde de budgetera för riktigt snygga omslag.
Något som överraskade dem var att tryckta böcker och digitala böcker hade nästintill två totalt olika affärsmodeller – trots snarlikt innehåll.
– Tryckta böcker är lyxvaror och eböcker är bruksvaror. Och det här får verkliga konsekvenser för strategi och arbetsflöde bakom marknadsföring och produktion av respektive, skriver Chris Lavergne.
Så här ser han skillnaderna mellan de båda formaten:
Den här distinktionen mellan formaten syns också i konsumenternas beteende. Eböcker (med snabb access och låga priser) säljer generellt i sex gånger större kvantitet än tryckta böcker för Thought Catalog Books. Men med det sagt så genererar en tryckt bok sju gånger större intäkter än en ebok. De menar att det är svårt att generera intäkter på en ebok eftersom hela premissen är att få tillgång till en bok snabbt och till lägsta pris. Medan premissen för en tryckt bok i en digital tidsålder drivs av lyx: “jag läser bättre på papper” eller “jag gillar känslan av att bläddra och vända blad”…
Och här kommer en intressant slutsats:
Avdelningen för tryckta böcker måste drivas som ett företag med lyxvaror, medan avdelningen för eböcker måste drivas som ett teknologiföretag. Innehållet är detsamma, men mediet dikterar en fullständigt annorlunda affärsmodell.
Artikeln är läsvärd även i sin helhet, även om vissa erfarenheter givetvis är kopplade till den amerikanska (eboks)marknaden där man exempelvis får veta att iBooks står för 33 procent av ebokförsäljningen och Amazon resten.
Thought Catalog har valt att inte sälja sina lyxiga pappersböcker via Amazon utan jämför sig med märkesvaror inom mode som inte vill sälja på Amazon utan hellre säljer direkt via en skräddarsydd ehandelsplattform.
Det här gör dessutom att de får en högre marginal på varje såld pappersbok än de hade fått via Amazon.
Slutklämmen lär glädja förlagen: “ett bokförlag kommer aldrig att växa med den exponentiella hastighet som Facebook eller traditionella tekonologiföretag, och det är deras charm. Bokbranschen handlar om djupt engagemang, inte snabb tillväxt”.
Men hur ser förlag och bokhandlares strategi ut för en framtid där pappersböcker är lyxvaror och eböckerna (och för den delen digitala ljudböcker) är den vanligaste formen för konsumtion av böcker?
Bilden: Är detta framtidens bokformat? Lyxiga, handbundna böcker i läderpärmar. Foto: cristianoaless, Fotolia.
Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!