Har du testat #bookfacefriday? Trenden som spridit sig över världen bland bokhandlare och bibliotekarier. Vi bad en av de svenska #bookface-veteranerna, bokhandlaren Johan Zillén, berätta hur Akademibokhandeln på Center Syd gör.
– Jag har skrattat åt Bookface-bilder i flera år, men det var nog vår Avenybutik i Göteborg som fick mig att vilja göra egna, säger Johan Zillén som är butikschef i Akademibokhandeln på Center Syd i Löddeköpinge.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
På Instagram hittar man under hashtaggen #bookface över 25 000 bilder och under #bookfacefriday 29 000 bilder, varav många är dubbletter.
Ett tips för den som vill få inspiration till sina bookfaces är Bookface Magazine på Instagram. Vi frågar Johan vad som kännetecknar en bra Bookface-bild.
– Något som sticker ut och får dig att skratta. Något mer än bara ett omslag som någon håller upp framför ansiktet och passar in axlarna. Något som visar på lite ansträngning och snille. Annorlunda bakgrundsmiljöer, klädbyten eller djur exempelvis, säger Johan.
Han och kollegorna nere på Center Syd försöker använda sin kreativitet och lägger då och då ut sina bilder.
– Vi delar våra på FB och Instagram. De som förtjänar uppmärksamhet brukar få det. En del har blivit riktiga klickmonster, berättar Johan. (Du hittar ett par roliga exempel längre ner i den här artikeln)
Några tips till den som är sugen på att prova?
– Tänk utanför boxen. Och boken i det här fallet. Håll inte bara upp en porträttbild framför ditt eget ansikte. Vi har sett det nu. Hitta den oväntade bilden, säger Johan.
Ursprunget till #Bookfacefriday och #bookface
Ursprunget till #Bookfacefriday spårar vi till New York och augusti 2014 där Morgan Holzer jobbade som informationsarkitekt på New York Public Library. Hon inspirerades av den virala succén Sleeveface där personer använde sig av skivomslag (vinylskivor) för att dölja sitt ansikte och därigenom skapa en illusion. Sleeveface har dessutom blivit till en bok (!) med titeln Sleeveface – be the vinyl (utgiven i oktober 2008).
– Jag ville hitta någonting som inte bara innebar att vi tryckte ut innehåll i världen och istället gjorde att andra bibliotek kunde delta, säger Morgan Holzer till New York Times i en intervju från mars 2015.
Det visade sig vara ett genidrag och trenden spreds över världen till olika bibliotek. The New York Librady repostade och kommenterade många andra biblioteks bilder.
Även bokhandlarna upptäckte att det där med #BookFaceFriday var ett kul sätt att uppmärksamma olika böcker och sina butiker. Blaze Press skrev nyligen om en bokhandel i Bordeaux, Frankrike, som fått mycket uppmärksamhet för sitt Instagramkonto där de fotograferat både kunder och anställda i butiken – med matchande bokomslag. Deras 46 000 följare verkar gilla det.
– Men visst är trenden äldre än så, jag har garvat åt #Bookface-bilder i flera år, påpekar Johan Zillén och Boktugg gräver vidare.
Vi hittar på Twitter en bild med hashtaggen #bookface från 14 mars 2012 som verkar vara den första bilden som taggats på det viset. De första åren användes hashtaggen även för en hel del annat än just bokrelaterade bilder.
Instagram lanserades i oktober 2010 men tillåter inte sökning på hashtag och datum så det leder oss inte fram till någon upphovsman.
Johan Zillén ville starta ny trend med covers på bokomslag
I ett inspirerat ögonblick efter att Bruce Springsteens självbiografi släpptes så tänkte Johan Zillén att det var dags för en ny trend – covers på bokomslag, eller lite fyndigare som det blir på engelska: Book Cover-Cover med hashtaggen #bookcovercover. På Instagram hittar vi sex stycken bilder med den hashtaggen.
Men så kräver det också lite mer Photoshop-kunskaper än den vanliga #bookface-bilden. Och #BookCoverCover har ingen amerikansk förebild.
– Den är helt min egen. Både namn och idé. Tänkte att man skulle dra igång en egen hashtag. Springsteen-bilden blev en stor succé. Dylan och Ebba Grön nådde inte samma nivåer. Letar efter nästa dunderidé nu, säger Johan och skrattar.
Här är Johans BookCoverCover-succé och ett par exempel på andra roliga Bookface-bilder från Akademibokhandeln Center Syd – följ dem på Instagram här.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.