Att tillhöra en kedja behöver inte betyda att man inte kan skaffa sin egen profil. Butikschefen Helena Landberg på Akademibokhandeln Lidingö har skapat något alldeles särskilt genom att arrangera event för sina kunder.
På Lidingö i Stockholm ligger en av Akademibokhandelns mellanstora butiker. Tillsammans med fem anställda och några extraanställda driver butikschef Helena Landberg bokhandeln vilket hon gjort sedan 2014. Tidigare arbetade Helena på Akademibokhandeln på Mäster Samuelsgatan i Stockholm och skaffade sig där erfarenheter genom att vara engagerad i flera av butikens avdelningar. Innan hon började på Lidingö hann hon dessutom med att vara avdelningschef i butiken på Mäster Samuelsgatan.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Trots att Akademibokhandeln på Lidingö tillhör en rikstäckande kedja har den profilerat sig och stuckit ut hakan ur mängden genom att arrangera en mängd event utöver den ordinarie verksamheten.
– Vår butik har mycket stamkunder, lite av en småstadskänsla här ute på ön, berättar Helena. Jag kände direkt att med dessa kultur- och litteraturintresserade kunder borde man bjuda på något mer som gör att kunderna inte handlar på nätet utan känner att de vill handla i den lokala bokhandeln.
Succé för fransk litteraturafton ihop med Sekwa och Elisabeth Grate
Från början fick Helena själv fråga förlagen om de ville delta i eventkvällarna. Den första som arrangerades var en fransk afton i samarbete med Sekwa förlag och Elisabeth Grate förlag.
– De berättade om fransk litteratur och bjöd på litteraturtips, ett glas vin och fransk ost, minns Helena. Denna kväll blev en succé och sedan har jag jobbat vidare.
Helena försöker blanda eventens tema så att kunderna erbjuds flera olika ämnen och förlag varvat med besök från lokala författare. Numera behöver hon sällan fråga förlagen själv – de frågar istället henne. Vid det här laget har bokhandeln haft besök från flera kända namn som Christer Lindarw, Cecilia Hagen, Jan Mårtensson, Sven Wollter, Åsa Nilssone, Magdalena Ribbing, Dag Sebastian Ahlander, Björn af Kleen, Kim Thuy, Yrsa Stenius och Maj-Lis Hellenius. Mellan 25 och 85 personer brukar dyka upp vid de olika tillfällena.
– Vi har mest kvinnor på våra kvällar men ibland även en hel del män, säger Helena. De gillar speciellt historieämnen eller ekonomi.
Författarkvällar kräver arbete men ger nöjda kunder
Helena och hennes kollegor marknadsför arrangemangen både i butik och på Akademibokhandelns hemsida men även på den lokala Lidingösidan. Medlemmar av Akademibokhandelns vänner får personliga inbjudningar skickade till sig. Att fler bokhandlar borde utöka verksamheten med denna sortens evenemang är något Helena vill uppmuntra.
– Det krävs en hel del engagemang och extra arbete, men det ger också sådan glädje och nöjda kunder, säger hon. Mitt tips till de som börjar med event är att lära känna kunderna, kanske fråga vem de skulle vilja ha i butiken på en kväll.
Eventen är i kombination med god service det som Helena tror kan bygga en ljus framtid för Akademibokhandeln på Lidingö och föra dit nya målgrupper som ännu inte hittat butiken. Lidingös centrum som är en lättillgänglig plats med närhet till busshållplats ska de närmaste åren byggas om och det tror Helena bådar gott:
– Kanske kan trenden vända, som den verkar göra i Storbritannien och yngre börjar se värdet i att läsa en fysisk bok igen, funderar hon.
Det som efterfrågas mest i Lidingö Akademibokhandel nu är på vuxensidan Elena Ferrantes böcker. Barn och unga läser helst Harry Potter. Som det ser ut idag är det just barnfamiljer och medelålders samt äldre som är de starkaste målgrupperna. Fördelningen mellan könen är däremot relativt jämn – både män och kvinnor handlar böcker här.
– Det är ett fantastiskt roligt arbete jag har, säger Helena. Tänk att få möta alla dessa trevliga, lässugna kunder och ge dem det lilla extra. Jag har tur som får jobba i bokhandel.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.