Den brittiska bokhandelskedjan Waterstones har öppnat tre små butiker som ger sken av att vara oberoende lokala bokhandlar med nästan osynlig Waterstone-märkning. Något som inte är helt okontroversiellt.
De senaste tre åren har Waterstones öppnat tre små butiker i Rye, Southwold och Harpenden. Inga synliga Waterstone-loggor förutom en liten handskriven skylt i fönstret avslöjade kedjetillhörigheten.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Storleksmässigt är dessa nya butiker betydligt mindre (65 kvm) än vanliga Waterstone-butiker (ca 230 kvm) vilket är skälet till att Waterstone valt att inte döpa dem med kedjans namn utan istället kallat dem exempelvis Southwold Books. Ledningen för kedjan menar att en Waterstone-bokhandel förväntas ha ett mycket större sortiment av böcker än vad som ryms i de små lokala butikerna.
Det här har lett till kritik från dem som menar att Waterstones försökt smyga in kedjebutiker i småstäder och att många fler hade protesterat om de vetat att Waterstone stod bakom när bokhandlarna öppnade.
Butikerna har öppnats i småstäder som tidigare haft egen bokhandel men som inte längre har det.
– Jag misstänker att Waterstones inte hade kunnat öppna en bokhandel om de hade satt upp en stor skylt i fönstret. Hela stan hade varit i uppror. De hade plockat fram sina högafflar, sa Chris Viner, 77 (ägare till en butik i Rye som säljer modellsoldater) till The Guardian.
Waterstones planerar att öppna fler små bokhandlare runtom i landet de kommande åren enligt samma modell. VD:n James Daunt har en bakgrund som oberoende bokhandlare och vill få alla kedjans bokhandlare att agera mer som indiebokhandlare.
– Om du vill förbättra en huvudgata måste du agera som en oberoende bokhandel, och en anledning till att vi gjorde detta är att övertyga våra egna bokhandlare om att de har det självstyre som de faktiskt har, säger Daunt till The Guardian.
Waterstones äger idag 275 butiker och visade förra året (verksamhetsåret som slutade 30 april) vinst för första gången på fem år. Kedjan omsatte då 409,1 miljoner pund (motsvarande 4,5 miljarder kronor) och hade ett rörelseresultat på +9,9 miljoner pund (109 miljoner kronor).
Här hemma i Sverige har Akademibokhandel snarast gått i motsatt riktning och jobbat hårt för att styra upp de enskilda butikerna så att alla ser likadana ut och har samma sortiment. Den som går in i en Akademibokhandel ska känna igen sig – oavsett var i landet man befinner sig.
JB-gruppen och Ugglan jobbar mer oberoende och varje bokhandlare styr själv över butikernas utseende. Frågan är om det finns något att lära av dessa olika arbetssätt och vad som just nu händer i Storbritannien? Är vägen fram att låta varje bokhandlare styra utseendet på sin butik mer? Ska sortimentet styras på central eller lokal nivå för att optimera utbud och lager?
Bilden: Southwold Books är en av de små boklådor som Waterstones öppnat. Foto: iStockphoto
99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare? Stötta oss gärna genom att swisha ett bidrag.