Fysisk bokrea får konkurrens – ljudbokstjänster lanserar BokstREAm

Kampanjmateral för ljudbokstjänsternas nya samarbete. Pressbild.

Bokrean är en institution. En årlig bokfest med kampanjpriser på böcker. Den har också fått kritik för att dumpa priset på nya böcker. Ljudbokstjänsterna har sneglat nyfiket men nu kan Boktugg avslöja att de tänker lansera en egen bokrea under namnet #bokstREAm.

– Det är helt enkelt genialt. REA finns ju redan i namnet streaming, varför har ingen tänkt på det tidigare? Det är öppet mål, säger Primo Daprile, Commercial Content Discount Strategy Manager för Nordic Region på Storytel.

Planerna har varit hemliga in i det sista eftersom varken Bookbeat eller Storytel förankrat planerna hos sina kollegor på förlagen som fortfarande ger ut böcker i pappersformatet.

– Det är inte alla som jublar över tanken på att vi ska konkurrera med den traditionella rean. De blev ärligt talat sura när vi sa att vi tänkte lägga vår rea under Sportlovet och döpa om den veckan till Lyssningslovet, säger Avril Scherz som är Skollovkampanjansvarig på Bookbeat.

Ryktet säger att Håkan Rudels, eftersom han trots allt är gammal bokhandlare, kom in till Niclas Sandin och slog näven i bordet. Dessutom blängde Adlibrisfolket snett på Niclas och därför föreslog Bookbeatgänget istället Påsklovet.

– Påskekrim har ju ändå aldrig tagit fart i Sverige och dessutom är det ehandelns sämsta period på året så det är perfekt. Vi tänker oss hashtaggen #påskstREAma i sociala medier. Kanske påskägg på stan där det ligger en kupong för att låsa upp gratisperioden, säger Avril Scherz.

Vad blir erbjudandet?
– Lyssna gratis dygnet runt i en hel vecka. Helt obegränsat. Vi vill se folk på stan med hörlurar, uppmana till att bingelyssna på sina favoritserier. En daglig utmaning där alla lyssnar en klassiker. Vi har en massa kul kampanjer i kampanjen. Lite som easter eggs kan man säga, säger April Enström på Nextory.

Hon är kreativ marknadschef och koordinerar kampanjen. Bilden till artikeln är hämtad från den kampanj som ska rullas ut i tunnelbanorna.

Men alla streamingtjänster har väl redan “lyssna gratis under 30 dagar” som kampanjerbjudande typ hela tiden?
– Planen är att vi ska ta bort dem. Vi är överens om att sluta med alla kampanjer som bygger på “prova utan kostnad” under resten av året, säger alla samstämmigt. Det här ska vara den enda tiden på året när man kan lyssna gratis.

Det kommer även att bli en rea-katalog. Men inte fysisk utan digital i respektive app. Det blir nämligen ett begränsat utbud eftersom förlagen som vill låta sina böcker streamas fritt måste ge streamingtjänsterna tillgång till dem gratis.

– Det blir ändå en win-win eftersom vi vet att den som lyssnat på en bok kommer att aktivera backlisten. Därför finns exempelvis oftast bara en bok ur en serie med på stREAman, stREA … äh vad fan det är helt omöjligt att uttala. Jag tycker vi borde ha satsat på långfREAdagen istället. Det är mycket roligare, tycker inte du det? Lättare att säga också, säger Primo Daprile och avslöjar en spricka i samarbetet.

Streamingtjänsterna har dessutom gått ihop och skapat en gemensam titel som kommer att släppas under varumärket Easter Original, den kommer bara att gå att lyssna på under kampanjperioden och därefter försvinner den. Möjligen för att återuppstå nästa år.

– Den tror jag väldigt mycket på. Det är en helt ny serie, skriven som en stafettserie av våra allra största författare. Från början var det planerat att David Lagercrantz och Karin Smirnoff skulle skriva den tillsammans, kanske som en Millennium-spinoff om vi hade löst det rättighetsmässigt. Men de hade inte tid eftersom vi kom på det här strax före jul. Därför ringde vi Caroline och Leffe Grimwalker och de skrev den på en helg. Det blir en trilogi där första delen finns på Storytel, andra delen på Bookbeat och tredje delen på Nextory. Är det inte helt fucking lysande?

Är inte Bokus Play med?
– Jo, men de hade tackat nej först eftersom de var sura över det här med sportlovet. Men sen när de hörde att vi bytt till Påsklovet då återuppstod de i samarbetet. Jag sa att det är alldeles för sent att komma nu, vi kommer inte att hinna skriva en del till. Men sen träffade jag Leffe på Storytel Awards så han och Caroline skrev en Prequel till trilogin under frukosten. Den kommer att ligga på Bokus Play, säger Avril Scherz.

Kampanjen kommer att lanseras idag, den 1 april.

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Hektors nya deckare tar läsaren tillbaka till kalla krigets hemligheter

I en tid då Sveriges beredskap och geopolitiska hot återigen står i fokus, är författaren Josefine Hektor aktuell med en ny deckare. Skyddsrummet är en psykologiskt laddad berättelse som rör sig mellan sommaren 1986 och samtiden – och som speglar en verklighet där det förflutna känns obehagligt nära.