Niclas Sandin, Bookbeat: Marknaden större än vi vågade hoppas

Niclas Sandin, VD Bookbeat. Foto: Rickard L Eriksson.

När Bookbeat lanserades för nio år sedan var bedömningen att den totala svenska ljudboksmarknaden kunde bli uppåt 400 000 hushåll. 2017 gissade man på en halv miljon. Facit idag är det dubbla. “Uppenbarligen underskattade jag totalen rätt grovt”, säger Niclas Sandin, VD för Bookbeat.

Ljudboksrevolutionen sammanfaller med Boktuggs livscykel (vi lanserade 2014) men även med Bookbeats (som lanserades 2016). Ibland är det nyttigt att titta tillbaka på vad olika aktörer trodde då. En prognos talade om att den svenska marknaden förmodligen kunde bli så stor som 400 000 betalande abonnenter eller hushåll. Men redan i augusti 2017 skruvades siffran upp.

Sorry, denna artikel är låst. Redan prenumerant? Logga in.
Du kan även låsa upp artikeln för 19 kr (och få 14 dagars access med Boktugg Mini*).

Eller välj någon av dessa prenumerationer:

* Därefter förnyas prenumerationen var 14:e dag. Avsluta när du vill eller byt till helårsalternativ.

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.