Hur känns det att vinna pris på Storytel Awards?

Hederspristagaren Sölve Dahlgren, grundare av nyhetssajten Boktugg. Foto: Kajsa Göransson/Storytel

Vad är väl egentligen en ljudboksgala? Den kan vara dötrist och långtråkig och alldeles… alldeles underbar! För alla som undrar hur det är att ta emot pris på Storytel Awards 2025 var har Boktugg en insiderapport från chefredaktören Sölve Dahlgren.

Hur rapporterar man från en prisutdelning där man själv är en av pristagarna? Jag insåg snabbt att det var helt omöjligt. Därför tänkte jag istället svara på den kanske vanligaste frågan: Hur känns det? Men även ett dussin andra frågor som jag fick under kvällen om Boktugg och mig själv som jag insåg att alla kanske inte har koll på.

Vanligtvis brukar jag försöka få iväg en text redan morgonen efter Storytel Awards, men så blev det inte denna gång. En kombination av trötthet och ett antal andra saker som jag var tvungen att lösa innan jag sedan sprang iväg för att hinna med några möten. En Stockholmsresa innebär kostnader och därför gäller det såklart att få ut så mycket som möjligt av den.

Att ta emot pris, oavsett sammanhang, är alltid ett litet lyckorus. De författare och inläsare (samt alla inblandade på respektive förlag) som vann pris i de olika kategorierna var inte heller säkra på att faktiskt bli den enda av de tre nominerade finalisterna som valts ut.

Som mottagare av Hederspriset (som delas ut av Synskadades Stiftelse) blev jag uppringd av juryn redan ett par veckor i förväg och fick sedan hålla det hemligt fram till dagen innan galan då man gick ut med pressmeddeladet. Anledningen till detta är att ge journalister chansen att uppmärksamma hederspristagaren lite extra och att den inte ska drunkna bland de andra priserna. När TT rapporterade om galan nämndes exempelvis inte Hederpriset alls i texten, trots att det fanns med på slutet av Storytels pressmeddelande.

Något som många författare verkar våndas mest över när de ska ta emot pris på scen är tacktalet, vilket jag faktiskt hörde mer än en finalist säga innan middagen började. Jag fick ta emot gratulationer redan innan vilket var kul. Vi skämtade om vad jag skulle säga i tacktalet. Kanske avslöja ett scoop om Storytel för att visa att jag inte påverkats av att prisas på en gala som de arrangerar. Eller kanske läsa upp ett swishnummer för dem som vill stödprenumerera?

Men trots detta så var det inte förrän jag satte mig ner vid bordet och den första pristagaren hade varit uppe och tagit emot sitt pris som det slog mig. På riktigt. Jag har inte skrivit ett tacktal. Mats Strandberg som satt vid samma bord, gick upp och tog emot priset i Ungdomskategorin och hade ett färdigt tal, eller stödord, i sin mobil.

Så när det var min tur gick jag upp och improviserade istället. Inledde med att skämta om att jag trots tre veckors förvarning inte hade skrivit ett tacktal. Caroline Grimwalker (som blev snuvad på priset i Spänningskategorin) ropade “du kan ta mitt tacktal”. Sedan pratade jag istället om vad som hänt i bokbranschen sedan Boktugg startade och vad ljudboken inneburit. Lyssnade på det efteråt och det lät helt okej.

Vad händer då när man tagit emot priset? Jo, då försvinner man ut i kulisserna med en blombukett och en tung statyett för att fotograferas och intervjuas. Fick även tipset att lämna in pris och blommor i garderoben för att slippa bära runt på det hela kvällen. Och det fungerade. En annan tidigare vinnare berättade också att priset går sönder om man tappar det i golvet, baserat på erfarenhet. Mitt överlevde både kvällen och tågresan hem till Skåne.

Därefter följde några timmars firande och mycket snack med andra pristagare och nominerade samt diverse branschfolk som var på plats.

Nu över till frågor jag fått efter att priset offentliggjordes i tisdags, under galakvällen och efteråt. En del frågor handlar allmänt om Boktugg också.

Kan du ta in att du vunnit och njuta av det?
Den här frågan fick jag redan dagen innan. Det är en lite surrealistisk känsla att vinna. Jag kan inte låta bli att tänka på alla personer som är värda priset, som gjort stora insatser för ljudbokens utveckling i Sverige. Pionjärer som stred för ljudboken som format både när den fanns på CD-skiva och när de första nedladdningsbara dök upp. Detta är ju ofta ett pris för lång trogen tjänst och det gör det kanske lite extra märkligt när jag inser att jag bevakat bokbranschen i mer än tio år nu och faktiskt gjort ett så stort avtryck att folk tycker att det är värt att uppmärksammas.

Hur kändes det på kvällen?
Jag brukar alltid få uppskattande ord och beröm för Boktugg på olika branschmingel. Men det var naturligtvis extra mycket den här kvällen, liksom på sociala medier. Det var faktiskt väldigt kul.

Hur länge har du hållit på med Boktugg?
Den som läst Boktugg vet förstås att vi varit igång ett bra tag, men folk hajar ändå till när jag berättar att det var i juni 2014. Alltså snart elva år.

Hur många är ni som gör Boktugg?
Jag är grundare, VD och chefredaktör. Men jag sköter även massor av adminstration kring sajten (med visst stöd av ett par olika IT-konsulter) samt ekonomi (även om vi har en redovisningsbyrå som sköter fakturor och bokföring). Till min hjälp har jag Conny som varit med nästan från start i olika roller och varierande omfattning. På skribentsidan har en rad olika personer varit involverade genom årens lopp, men den som jobbat allra mest med intervjuer utöver jag själv var Anna von Friesen (som numera främst jobbar som frilansredaktör åt olika förlag). Idag är det Christina som hjälper till med intervjuer. Dessutom har jag en handfull vänner i förlagsbranschen som jag nyttjar som bollplank och ibland även låter provläsa Analysbrev för att få feedback före publicering.

Hur mycket jobbar du med Boktugg?
Det där är en väldigt svår fråga. Jag brukar säga att jag jobbar 50 procent med Boktugg, 50 procent med andra uppdrag för att dra in pengar och 50 procent med mitt eget författarskap (både skrivande och allt annat som hör till eget förlag). Totalt 150 procent – alltså mer än en heltid. Sedan är väl sanningen att de flesta veckor är Boktugg mer än en halvtidstjänst. Och de veckor när den inte är det så blir det färre texter och försenade nyhetsbrev. Det som får ta mest stryk i den ekvationen är mitt eget skrivande.

Kan du leva på Boktugg?
Nej. Det har väl visserligen aldrig varit så nära som under första kvartalet 2025, men det är samtidigt en bra bit kvar. Alla som är involverade i Boktugg får betalt för sitt arbete. Utom jag. I år har jag börjat fakturera Boktugg en liten summa varje månad, men i förhållande till arbetsinsats så är timpengen lägre än vad en tonåring skulle tjäna på McDonalds.

Hur går det ekonomiskt för Boktugg?
Efter en rad förlustår (2019 gick bolaget back 550 tkr) så har Boktugg nu gått med vinst fem år i rad, främst tack vare sänkta kostnader. Och när man summerar överskotten dessa fem år så täcker dessa fortfarande inte förlusten 2019. Med andra ord har jag fortfarande investerat långt mer än jag fått ut. Ibland känns det lite ironiskt att jag – som skriver om affärerna i bokbranschen och analyserar ekonomin för förlag, återförsäljare och författare – ännu inte hittat en fullt fungerande affärsmodell för Boktugg.

Vad tjänar Boktugg pengar på?
Från start fanns tre intäktsben: annons, prenumeration och affiliate. Med tanken senare addera fler ben som kanske event. Vi har testat mängder av olika varianter på både prenumerationer och annonsformat. Dessutom förändras marknaden hela tiden. Google och Facebook har förändrat sina algoritmer, vilket missgynnat många medier – däribland Boktugg – vilket gett lägre affiliateintäkter. Annonsförsäljningen har påverkats av konkurrens från sociala medier men även förlagens kostnadsfokus de senaste tre åren. Idag är vårt fokus prenumeration och sponsorskap, medan affiliateintäkter blir en bonus.

Jag tror jag prenumererar men jag fattar inte riktigt de olika alternativen?
Boktuggs första prenumerationsalternativ hette Insider. Flera års experiment har skapat viss förvirring. Förra sommaren gjorde vi även ett experiment med betalnyhetsbrevet Boktugg Spänning för att se ifall det kanske gick att ta betalt för något riktat delvis till vanliga läsare. Under hösten började vi även låsa in fler texter för att locka (tvinga?) fler att betala för vårt innehåll som ändå kostar pengar att producera varje månad. De prenumerationerna har haft namn som Mini och Medium, de skulle vara så billiga att alla har råd. För några veckor sedan landade jag slutligen i att vi har två huvudnivåer:

  • Boktugg Analys. För dig som jobbar professionellt med böcker, oavsett om det är på förlag, distributör, återförsäljare eller som författare, agent, frilansare och i vissa fall även bibliotek. Du får tillgång till Analysbrevet och alla andra premiumtexter på sajten – inklusive Spänning (där vi intervjuar en författare varannan vecka).
    Prenumerationsalternativ: En användare – kvartal 399 kr eller helår 1099 kr. Gruppabonnemang för 5+ användare, helår från 1649 kr.
  • Boktugg Inspiration. För dig som är intresserad av vad som händer i bokbranschen och gärna vill läsa intervjuer med branschfolk och dessutom stötta vårt arbete med att främja bokbranschen. Allt utom Analysbrevet-texterna och vissa analystexter ingår.
    Prenumerationsalternativ: Medium – helår från 200 kr där du själv sätter ditt pris. Förekommer även kampanjpriser som 100 kr första året. Vi har även haft Boktugg Mini för 125 kr och varianter där man betalat 60 kr/kvartal eller 19 kr varannan vecka för dem som velat låsa upp en eller flera artiklar kortsiktigt. Eftersom vi inte kan låsa enskilda artiklar så får man istället tillgång till alla Inspirationstexter under den begränsade tiden.

Våra prenumerationsalternativ bygger på ärlighet och förtroende. Vi litar på att läsare vill betala för sig och de som har ekonomisk möjlighet att göra det även gör det. Många prenumeranter har varit med oss sedan starten.

Vem vänder sig Boktugg till?
Det började med omvärldsbevakning, alltså fokus på affärerna i bokbranschen. Efterhand breddade vi författarintervjuer och vi testade att recensera böcker, något som uppskattas av läsare, författare och förlag. Tyvärr finns det ingen ekonomi i det, om man ska betala recensenterna någorlunda vettigt. Därför recenserar vi idag inga böcker längre – med undantag fär böcker om bokbranschen och skrivande som vi finner intressanta.

Boktuggs läsare är i första hand alla de som jobbar i bokbranschen och i andra hand alla de som är nyfikna på branschen, exempelvis aspirerande författare och studenter. Boktugg Spänning blir vår första satsning på flera år som vänder sig till vanliga läsare. Förhoppningen är att tillräckligt många av dessa ska finna det värt att betala för en prenumeration på Boktugg Inspiration.

Det här blev en lång text om Boktugg. Kanske en del av det som jag inte pratade om i mitt tacktal.

Än en gång – stort tack till alla som läser och stöttar Boktugg på olika sätt. Min förhoppning är att vi finns kvar även om tio år, kanske med en fungerande affärsmodell som gör att flera personer kan jobba heltid med sajten och allt runtomkring. Och kunna göra allt det vi inte hinner (läs har råd) med. Utvecklingen i bokbranschen går allt snabbare och därmed är behovet av branschjournalistik än större.

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.