Vemod, folkhemsvardag och halvtrasiga robotar. Författaren och konstnären Simon Stålenhags bildvärld har fått en Netflix-version med Marvel-rutinerade Russo-bröderna bakom spakarna.
– Filmen har hjärtat på rätt ställe, det är det viktigaste för mig, säger Stålenhag om kritiken mot filmen som har premiär i morgon.
Det som i Stålenhags ursprungsformat, boken “Passagen”, är en mörk historia om trasiga tonåringar är i filmversionen ett familjevänligt actionäventyr med Chris Pratt och Millie Bobby Brown i huvudrollerna.
Aktuella erbjudanden
Aktuella erbjudanden hos Adlibris
Kampanjpriser hos Bookhero
Heta erbjudanden hos Bokus
När du handlar böcker via länkarna ovan stöttar du Boktugg med en liten kick-back. Tack.
Vägen från bok till film inleddes 2017, då med filmsyskonen Muschietti som bland annat stod för filmatiseringen av Stephen Kings “Det”, knutna till projektet.
– De är bra på att göra film om ungdomar men ändå med vuxet innehåll, säger Stålenhag.
Under arbetets gång byttes dock personerna knutna till filmen ut samtidigt som innehållet förändrades. Stålenhag är okej med tonskiftet från cyberpunkthriller till Hollywood-underhållning.
– De (Anthony och Joe Russo) är bra på att göra det de gör. Jag har inget emot den typen av filmer, jag älskade dem när jag var liten. Filmen har hjärtat på rätt ställe, det är det viktigaste för mig.
Svar och försvar
Varken kritiker eller fans är lika förlåtande eller förstående som Stålenhag. Filmen har sågats unisont av recensenter. På sociala medier spyr fans av Stålenhags original galla över Netflix glättiga version.
– Den har fått fruktansvärda recensioner, så vi får väl se om det blir fler filmer för mig. Jag kanske blir radioaktiv, säger Stålenhag.
På Instagram försvarar Stålenhag “Passagen” och menar att det behövs fler filmer med hjärta i genren och färre med “närmast militaristisk propaganda”, “stoiska starka män” och “sexualiserade kvinnor”.
Ångest
Relationen till fansen och att bli uppmärksammad för sitt skapande ser han dock inte som oproblematisk.
– Jag har nog snarare haft ångest över att det har blivit stort. Det är nog den jobbiga sidan, säger han och fortsätter:
– Det är jobbigt att ha en stor publik och hela drevet som är på sociala medier och viralitet och sådär. Jag får ångest bara av att se det. Man får ju “imposter syndrome”.
Lever drömmen
Om det blir fler filmer av hans verk vet inte Stålenhag i dagsläget. Han utesluter det inte, samtidigt som han inte aktivt strävar efter det.
– Jag håller på med nästa bok nu. Den kommer utspela sig i USA, det kan jag nästan säga. Jag har rest runt senaste året och fotat väldigt mycket.
Text: Marcus Alexandersson/TT
Fakta: Simon Stålenhag
Föddes 1984 i Sundbyberg, men växte upp på Mälaröarna utanför Stockholm.
Började tidigt måla landskapsbilder, ofta med fågelmotiv, inspirerad av Gunnar Brusewitz och Lars Jonsson.
Hans bilder har släppts som berättelser i bland annat böckerna Ur varselklotet (2014), “Flodskörden” (2016), Passagen (2017) och Urtidsbilder (2019).
“Ur varselklotet” släpptes i början av april 2020 som amerikansk tv-serie med titeln “Tales from the loop” på Amazon Prime.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!
“Passagen”, som på engelska har fått titeln “The electric state”, har premiär på Netflix 14 mars och regisseras av Russo-bröderna (“Arrested development”, “Community”, “Avengers: Endgame”, “Avengers: Infinity war”).