Bokusgruppen delårsrapport oktober–december 2024 samt helåret 2024

[Pressmeddelande från Bokusgruppen]

Ökad omsättningstillväxt med stärkt marginal och resultat

Kvartalet oktober-december 2024

  • Nettoomsättningen ökade med 8,4% och uppgick till 721,4 (665,2) MSEK
  • Bruttomarginalen ökade till 45,3 (45,1)%
  • EBITA ökade till 115, 5 (110, 8) MSEK
  • Periodens resultat ökade till 76,8 (75,1) MSEK
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 4,75 (4,65) SEK

Helåret 2024

  • Nettoomsättningen ökade med 6,3% och uppgick till 1 988,9 (1 870,3) MSEK
  • Bruttomarginalen ökade till 42,9 (42,5)%
  • EBITA ökade till 120,3 (114,9) MSEK
  • Periodens resultat ökade till 41,9 (40,6) MSEK
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 2,60 (2,51) SEK

Viktiga händelser under kvartalet

  • Förvärv av BTJ Sverige AB, vilket stärker Bokusgruppens B2B-erbjudande.
  • Ny långsiktig finansieringslösning på plats som ger ökad flexibilitet för fortsatta tillväxtinitiativ.

VD har ordet

Helåret 2024 avslutades starkt med en framgångsrik julhandel. Omsättningen för kvartalet ökade med hela 8,4 procent, förklarat av organisk tillväxt samt årets butiksförvärv. I kvartalet levererade vi även stärkta marginaler och ett EBITA-resultat som var 4,2 procent högre än förra årets rekordstarka resultat. Detta ledde till en omsättningstillväxt för helåret på 6,3 procent och en EBITA på 120,3 MSEK, en ökning med 4,7 procent. Vi kan därmed stolt summera att 2024 blev ett av våra bästa år någonsin.

Det var framför allt Akademibokhandeln som fortsatte den positiva trenden och levererade ett starkt avslutande kvartal och helår. Ett stärkt varumärke, ökat antal aktiva kunder och ökad kundnöjdhet är bevis på att vi kontinuerligt stärker vår redan ledande position och levererar ett attraktivt och konkurrenskraftigt kunderbjudande. Dessutom växte vår medlemsklubb Akademibokhandelns Vänner med 110 000 medlemmar under kvartalet och består nu av hela 2,3 miljoner medlemmar. Vi adderade åtta butiker under året, långt över det normala. En av dessa var en nyetablering, de övriga sju konverterades genom förvärv från franchisedrivna till att ingå i vårt butiksnät.

Även Bokus levererade tillväxt i såväl kvartalet som helåret, ett glädjande besked då e-handeln generellt har haft stora utmaningar, och givet att tillväxten i fjärde kvartalet förra året var ovanligt hög. Digitala böcker, som säljs som abonnemang i Bokus Play och styckvis på Bokus, ökade med 13,1 procent i kvartalet. Bokus hade ett utmanande år vad gäller bruttomarginal och EBITA, vilket vi aviserat i tidigare rapporter och initierat åtgärder för att möta. Året präglades av investeringar i form av en förbättrad logistiklösning samt utveckling av nya e-handelssystem. Logistikförbättringen har redan givit effekt i form av ett bättre leveranserbjudande och stärkt kundupplevelse. Såväl aktiva kunder som NPS har stärkts under året. De nya e-handelssystemen lanseras stegvis under 2025 och kommer att ge möjligheter till snabbare utveckling av kunderbjudandet och effektivare arbetsverktyg för våra medarbetare.

Bruttomarginalen för Bokusgruppen stärktes med 0,2 procentenheter i kvartalet och 0,4 procentenheter på helårsbasis. Liksom tidigare år har stort fokus legat på prisoptimering och leverantörsförhandlingar, vilket fortsätter att ge en positiv effekt. Som tidigare aviserats har vår förbättrade logistiklösning för e-handeln medfört högre logistikkostnader. Fokus ligger nu på att successivt öka produktiviteten i logistiklösningen för att kunna få ner kostnaderna med en bibehållen hög kvalitet i kundleveransen.

EBITA ökade med 4,2 procent i kvartalet, drivet av en ökad försäljning och stärkt bruttomarginal. Kostnadssidan påverkades av förvärvskostnader och ökade kostnader för IT-utveckling kopplat till e-handeln. EBITA-marginalen för helåret blev 6,0 procent, vilket är i linje med föregående år. När uppgraderingen av e-handelssystem är genomförd under 2025 kommer vi ha rätt förutsättningar för att nå vår långsiktiga målsättning om en EBITA-marginal om 8 procent.

Framgångsrika förvärv

Under 2024 genomförde vi tre förvärv. Vi adderade sju butiker till vårt centralägda butiksnät genom två franchiseförvärv. Samtliga av dessa butiker har bidragit med ökad omsättning och lönsamhet för kvartalet och helåret. I december genomfördes ytterligare ett förvärv, BTJ, som har ett komplett erbjudande av böcker och kringtjänster till bibliotek och skolor. Detta stärker Bokusgruppens försäljning mot företag och offentlig sektor. I samband med att regeringen ökar sina anslag till läromedel och skolbibliotek, för att öka läsande bland barn och unga, ser vi detta som ett strategiskt komplement till vår befintliga verksamhet. BTJ ingår inte i omsättningen för det fjärde kvartalet, men kvartalet har belastats med förvärvskostnaden.

Anpassning till nytt regelverk inom hållbarhet

Förutom de hållbarhetsaktiviteter vi genomförde i alla delar av verksamheten lades fokus på anpassningen till det nya regelverk för hållbarhetsrapportering som träder i kraft 2025. I 2024 Års- och hållbarhetsredovisning kommer hållbarhetsrapporteringen till stor del presenteras i enlighet med de nya direktiven.

Framtidsutsikter

Vi går in i 2025 med ett starkt momentum; fler butiker, ett nytt förvärv som adderar värde till vårt B2B-erbjudande och en förestående lansering av vår nya e-handelsplattform. Sammantaget ger dessa förutsättningar oss ett gott självförtroende att fortsätta denna positiva utveckling. Jag vill rikta ett stort tack till alla medarbetare och samarbetspartners som tillsammans varje dag gör detta möjligt.

I tillägg kommer vi under 2025 fortsätta att sprida läsglädje till alla, varje dag! Inte minst i samband med årets stora bokfest, Bokrean, som startar om bara några dagar.

Maria Edsman, VD

Pressrelease

Pressrelease

Vi publicerar utvalda pressreleaser för att kunna länka till dem i våra nyhetsbrev och notiser. Förlag och andra i bokbranschen är välkomna att skicka sina pressreleaser till tips@boktugg.se Kanske publicerar vi releasen, kanske gör vi en egen nyhet på den. Vi läser i alla fall alla inkomna nyhetstips även om vi inte kan svara på alla mejl.

tips@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.