[Pressmeddelande från Mediavision]
Allt fler svenskar lyssnar på podcasts. Fjärde kvartalet 2024 var antalet dagliga lyssnare 20 procent fler än året innan. Nu lyssnar nära två miljoner på podcast en genomsnittlig dag, vilket är ett nytt rekord. Detta framkommer i Mediavisions senaste analys av svensk ljudmarknad.
Fjärde kvartalet 2024 lyssnade nära två miljoner 15–74-åringar på podcasts en genomsnittlig dag. Det pekar på en stark lyssnartillväxt under förra året, med hela 20 procent. Jämfört med 2022 är ökningen ännu större. Detta innebär att podcastlyssnandet fortsätter slå nya rekord i takt med förflyttningen från traditionellt radiolyssnande.
Mediavision kan också konstatera att ökningen sker på bred front. Tillväxten är signifikant i majoriteten av de analyserade lyssnargrupperna.
– Att lyssna på podcasts blir allt vanligare. Det är nu den ljudkategori som växer snabbast i Sverige sett till dagliga lyssnare, kommenterar Fredrik Liljeqvist, senior analytiker på Mediavision. Det mesta av lyssnandet ägnas åt innehåll som är gratis för konsumenten, det vill säga innehåll som är annonsfinansierat eller public service.
Mediavision kan också konstatera en signifikant tillväxt av hushåll som betalar för podcasts. Trots den starka dominansen för gratislyssnande, betalar idag över 450 000 hushåll för podcast-innehåll, också det ett nytt rekord. Det relativt nya fenomenet videopodcasts nådde under förra årets sista kvartal ungefär 10 procent av 15–74-åringarna i Sverige en genomsnittlig dag. Mycket pekar alltså på en påtaglig och pågående omdaning av ljudmediet.
– Både ökat lyssnande och fler betalande hushåll gör 2024 till ett starkt år för podcasts. Med allt fler videopodcasts lär ljudmediet utvecklas ytterligare. Mycket talar också för att konkurrensen mellan Spotify och Youtube kommer att skynda på utvecklingen. Slutsatsen blir att podcasts påtagligt breddar ljudmediet, avslutar Liljeqvist.
Om Mediavision
Mediavision är ett oberoende nordiskt konsult- och analysföretag, inriktat på analys och strategi inom traditionella och digitala medier. 3000 respondenter mellan 15–74 år intervjuas varje kvartal online i Sverige. Data från undersökningen utgörs av självskattade värden från ett riksrepresentativt urval.