Fråga Boktugg: Jag har tryckt min bok – hur säljer jag den?

Har du en fråga om bokbranschen? Skriv till tips@boktugg.se så ska vi göra vårt bästa för att besvara den.

Fråga: Jag har skrivit min första bok. Fick rådet att låta trycka 500 st och marknadsföra/sälja själv, inte via bokhandel. Har lyckats sälja 150 ex på marknader, till bekanta via mejl och några lokala företag. De flesta betalar med Swish och jag skickar boken. Men det är tidskrävande. Kan ni ge mig råd om hur jag kan sälja resterande 350 ex via er eller en nätbokhandel?

Svar: Först – starkt jobbat att sälja 150 exemplar på egen hand av din första bok. Det du beskriver är ett vanligt scenario för en oerfaren egenutgivare. Man får rådet att trycka en upplaga för att minska styckkostnaden på boken jämfört med att välja print-on-demand (digitaltryck då man trycker en bok i taget vid beställning vilket gör att man helt slipper lager – men tryckkostnaden per bok blir högre).

Boktugg Medium - välj din egen prenumerationsavgift från 200 kr per år!
99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare? Stötta oss gärna genom att prenumerera.


Boktugg är varken ett förlag eller en bokhandel, vi köper och säljer alltså inte böcker. Däremot har vi i vår databas hundratusentals böcker med köplänkar till olika återförsäljare.

Ett vanligt nybörjarmisstag är också att inte fundera över distributionen fullt ut innan man gör färdigt och trycker sin bok. Det gäller exempelvis att boken har ett ISBN-nummer och helst även en streckkod på baksidan som är kopplad till detta ISBN. Detta för att någon i en bokhandelskassa eller på ett lager ska kunna scanna den och snabbt veta vilken bok det är – och slippa knappa in det 13 siffror långa ISBN-numret.

För att en bok ska kunna säljas i bokhandel behöver den också vara registrerad hos Bokinfo.

Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!

När man som du har en upplaga liggande hemma kan man alltså välja mellan att sköta distributionen själv eller att anlita en distributör. Om du sköter den själv kommer Bokus (eftersom Adlibris inte gillar egen distribution och oftast nekar mikroförlag som har det) att skicka varje beställning till dig som du måste packa och skicka till dem för att de sedan ska packa om och skicka till kunden. Det är ganska tidskrävande, men kostar mest tid.

Om du anlitar en distributör behöver du skicka böcker till dem. Antingen 10-30 exemplar åt gången med ett kommissionsavtal där de tar runt 20 procent i provision men du slipper betala lagerhyra. Om du vill skicka upp hela ditt lager hamnar det på en pall och det tillkommer en månadskostnad på runt 150 kr/månad. Vilket inte är att rekommendera för en debuterande egenutgivare om det inte är en bok som säljer i mängder.

I ditt fall blir rekommendationen: Kolla upp kommissionsavtal hos Stardist eller Förlagssystem. Ytterligare ett alternativ som kan komplettera eller användas istället är att sälja som förlag via Bokbörsen (som annars främst säljer begagnade böcker).

LÄS ÄVEN: Fråga Boktugg: Hur kan jag sälja min bok i bokhandel och nätbokhandel?

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

C N Persson med ny urban fantasy

Anton är lyckligt nyförälskad i flickvännen Nora. Men varför dras hans ögon då mot Sandy gång på gång? Han är inte intresserad av henne. Inte egentligen …