Bokbranschdagen 2025 blir en nypremiär i regi av branschens två stora medlemsorganisationer Svenska Förläggareföreningen och Svenska Bokhandlareföreningen, utan Svensk Bokhandel. Den 10 april utlovas inspirerande och nytänkande samtal om branschens utveckling och framtid på Maxim i Stockholm.
Bokbranschdagen är arenan där bokmarknadens aktörer möts för att utbyta idéer, få nya perspektiv och inspireras till att forma framtiden. I år hålls konferensen för första gången på Maxim i Stockholm.
– Bokbranschdagen är branschens viktigaste mötesplats, med stora möjligheter för deltagarna att skapa nya kontakter och få värdefulla insikter. Vi lägger just nu de sista pusselbitarna i ett spännande program med spets, tempo och framåtblick, säger Förläggareföreningens vd Mikaela Zabrodsky i ett pressmeddelande.
Årets moderator är ekonomijournalisten Mia Odabas och på scenen delar representanter från branschen med sig av sina erfarenheter, kunskap och visioner. Biljetterna är släppta och programmet presenteras inom kort. Än så länge har bara gäster på scen presenterats, de två största återförsäljarna av fysiska böcker representeras av respektive VD: Jonas Karlén, Adlibris och Maria Edsman, Akademibokhandeln och Bokus.
– När branschen förändras så snabbt är det viktigt att samlas och ta ett gemensamt grepp om framtiden. Vi hoppas att Bokbranschdagen kan ge inspiration och idéer – både till det dagliga arbetet och till nya initiativ, säger Bokhandlareföreningens ordförande Maria Hamrefors.
Biljettpriset på 350 kr plus moms är subventionerat för medlemmar i Förläggareföreningen och Bokhandlareföreningen. Övriga deltagare betalar 2 500 kr plus moms. Läs mer här.
Det är alltså föreningarna själva som står för arrangemanget igen utan tidningen Svensk Bokhandel som partner.
“Efter tre lärorika och spännande år med Bokbranschdagen pausar vi i år vårt engagemang i evenemanget. Bokhandlareföreningen och Förläggareföreningen står för arrangemanget 2025, medan vi på SvB i stället fokuserar på att utveckla vår egen bevakning och våra prioriterade satsningar”, skriver Johan Sandholm, Publisher på SvB.