Camilla Silfvenius tar med sig sin erfarenhet från de nordiska marknaderna. Carlo Carrenho sina erfarenheter från den latinamerikanska marknaden. Tillsammans med två andra branschexperter har de grundat Alpine Global Collective som ska erbjuda internationell strategisk rådgivning inom bokbranschen.
Idén föddes när Carlo Carrenho, med lång erfarenhet av den latinamerikanska marknaden och en ledande roll inom ljudbokssektorn, och Cameron Drew från Kanada träffades på en bokmässa. Tillsammans med Marcus Stober från Tyskland och Camila Silfvenius har de nu skapat ett globalt kollektiv som erbjuder tjänster med fokus på både regionala särdrag och internationella möjligheter.
– Förlags- och innehållsindustrin är idag global, men det lokala perspektivet är fortfarande avgörande. Genom kollektivet kan vi erbjuda våra kunder insikter om ljudböcker och digitala trender samtidigt som vi drar nytta av våra partners expertis i andra regioner, säger Carlo Carrenho som numera har sin bas i Sverige.
Camila Silfvenius, tidigare i ledande roller på Bonnierförlagen, Storytel och Nextory, lyfter fram de nordiska marknadernas unika egenskaper.
– Den nordiska förlagsbranschen är speciell och erbjuder många möjligheter. Genom kollektivet kan vi hjälpa internationella aktörer att förstå dessa särdrag och samtidigt koppla dem till globala affärsmöjligheter, säger hon.
Alpine Global Collective kommer att erbjuda tjänster inom fyra huvudområden: strategisk rådgivning, innehållsstrategi, affärsanalys och internationell tillväxt. Med bas i Genève är kollektivet redo att stödja kunder i allt från marknadsanalyser till att etablera gränsöverskridande samarbeten.
– Traditionella konsultmodeller begränsas ofta av tidzoner och geografiska avstånd. Genom att arbeta som ett samlat team kan vi erbjuda sömlös expertis inom flera marknader och sektorer, säger Cameron Drew i ett pressmeddelande.
Med Alpine Global Collective hoppas teamet skapa en ny standard för hur konsulttjänster levereras inom förlagsindustrin. Kombinationen av regional kunskap och global räckvidd ska säkerställa att varje lösning är både lokalt anpassad och skalbar internationellt.