Nu lanseras BetaReader Shorts, en ny prenumerationstjänst för fysiska noveller. BetaReader Shorts ska erbjuda exklusiva serier av högkvalitativa noveller direkt hem i brevlådan, enligt grundaren Jonas Frid.
– Vi vill göra läsning både enklare och mer överraskande för våra kunder. Med BetaReader Shorts får du inte bara tillgång till helt nya författarskap, utan också en fysisk upplevelse som är svår att ersätta i dagens digitala värld. Det är läsning som går att känna, bläddra i och njuta av, säger säger Jonas Frid, VD på BetaReader.io i ett pressmeddelande.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Jonas Frid gav sig in i bokbranschen med projektet BetaReader redan för över fem år sedan. Han har även arrangerat novelltävlingar tillsammans med A Nice Noise där man använde sig av en ”robotjury” nästan innan bokbranschen börjat prata om AI.
Även om BetaReader Shorts bygger på tryckt produkt så finns innovationen med i bakgrunden i form av AI i förlagets manusinbox, som effektivt hanterar och analyserar inskickade noveller från författare.
– Vår AI fungerar som en smart assistent som hjälper oss att identifiera guldkornen bland alla manus som skickas in. Det gör processen snabbare och hjälper oss att ge fler debutanter chansen att nå sina läsare. Vi kombinerar teknologi och kreativitet på ett sätt som gynnar både författare och läsare.
Vad kännetecknar en bra novell?
– Utöver det faktum att den måste vara välskriven: En bra novell hugger tag i dig från första sidan, och lämnar dig med en känsla av saknad när du lägger den ifrån dig.
Noveller som tryckt bok i fickformat har framgångsrikt testats av Novellix som dock fokuserat på fysisk bokhandel och boxar med flera noveller.
Tjänsten startar med serien BetaReader Shorts – debutanter som kommer i två tappningar: en med 5 noveller för 299 kr och en med 10 noveller för 589 kr. Med start i januari landar en noga utvald novell från en debuterande författare i brevlådan en gång i månaden.
Hur får ihop kalkylen med både porto och tryck?
– En mycket bra fråga – det är ju små marginaler. I korthet ser vi det här lite som en testballong både för novellformatet, debutantaspekten och vår egendesignade manusinbox. Vi är med andra ord okej med små marginaler så här i början i alla fall, eftersom vi ser ett stort värde i projektet ändå.
Hur många prenumeranter behövs för att gå runt?
– Målet är att kunna gå runt på en väldigt liten utgivning, men vi hoppas på ett hundratal så här vid start.
Ni har ju jobbat väldigt digitalt hittills, varför valde du fysiskt format?
– Just noveller har ju ofta svårt att gå runt i digitala format på grund av dess korta omfång, och vi tror att det finns ett tillräckligt stort värde i att kunna hålla en fysisk novell i handen, att kunna dela den vidare med andra, osv. Dessutom tror vi att känslan av exklusivitet – novellerna kommer till en början endast ut i prenumeration – bidrar till större köpvilja, säger Jonas Frid och tillägger:
– Därmed inte sagt att vi inte kommer att ge oss på digitalt också i ett senare skede.
Blir det enbart prenumeration eller även lösnummer?
– Till en början kör vi bara prenumerationer, men vi kommer förmodligen att släppa novellerna som lösnummer en tid efter att en serie har ”gått klart” som prenumeration. Exakt hur länge efter är inte bestämt ännu.
Samtidigt går förlaget nu ut och söker nya noveller av outgivna författare. Längd 2000-5000 ord i valfri genre. Läs mer på förlagets hemsida.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!