Kallar till möte om läskrisen: “Jätteallvarligt”

Utbildningsminister Johan Pehrson (L) kallar till sig högskoleföreträdare. Arkivbild: Jakob Åkersten Brodén/TT.

Utbildningsminister Johan Pehrson (L) kallar till sig företrädare för högskolesektorn efter en rad vittnesmål om studenters försämrade läs- och skrivförmåga.

– Vad gäller att ta igen missade år av fokus på läsning kommer det att ta tid. De studenter som inte orkar eller kan läsa tillräckligt bra, då måste de ju träna på det, säger Johan Pehrson till SVT Nyheter.

Pehrson har upprepade gånger lyft den svaga läsförmågan bland en stor andel grundskoleelever. I den senaste Pisamätningen nådde 24 procent av de svenska 15-åringarna inte upp till en basnivå av läsförståelse.

– Det är ett jätteallvarligt läge i Sverige. Vi har en stor läskris, säger Pehrson.

Läget på högskolenivå har belysts av Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan, där universitetslärare i Lund och Malmö vittnat om att en del av studenterna på krävande utbildningar inte orkar ta sig igenom kurslitteraturen. Även Vi Lärare har rapporterat om bristande läs- och skrivförmåga bland studenter på bland annat läkar- och psykologprogrammen.

TT

TT

Sveriges mest trovärdiga nyhetsförmedlare är är för många TT (Tidningarnas Telegrambyrå) som sedan 1921 varit en oberoende aktör i Mediesverige med mottot snabbt, korrekt och trovärdigt. Boktugg samarbetar med TT för att få tillgång till fler boknyheter och intervjuer än vi själva hinner med.

tt@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Sten Velander med en ny humoristisk spänningsroman

Henry har accepterat att tiden som bårhusansvarig är över. Rastlösheten är påtaglig och han är redo för nya utmaningar i livet. Att hantera döda känns som en trygghet och då är valet av sysselsättning självklart.