Storytel Group har förvärvat de fullständiga rättigheterna till Sune, Bert och Håkan Bråkan av författarduon Anders Jacobsson och Sören Olsson. Storytel Group äger nu rätten att vidareutveckla den framgångsrika serien i alla format, som har sålt över 10 miljoner böcker och 5 miljoner biobiljetter.
– Man ska göra det man är bra på. Det har många av oss ofta hört. För oss är det precis det som detta innebär. Vi kan släppa de delar av verksamheten som innebär strategier och planering för utgivning av våra verk i olika former. Istället får vi fokusera på det vi tycker är det roligaste som finns och tycker att vi är allra bäst på – att skriva berättelser om Sune, Bert och Håkan Bråkan. Vi är oerhört glada att nu få bästa tänkbara partner för våra älskade litterära barn, säger Sören Olsson och Anders Jacobsson i ett pressmeddelande.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Sune- och Bert-serien har stärkt sin popularitet i ljudboksformat genom Storytel och andra streamingtjänster. Under de senaste fem åren har ”Sune” varit det mest sökta ordet på Storytel i Sverige, vilket har gjort författarna till några av landets mest lyssnade.
– Vi är glada över att få bygga vidare på denna framgång och ytterligare utveckla universumet kring dessa älskade karaktärer, något som ligger helt i linje med vår strategi att stärka och utveckla vår rättighetskatalog. Vårt nära samarbete med Anders Jacobsson och Sören Olsson kommer att fortsätta, då deras kreativitet, humor och unika berättarröster utgör själva grunden för seriens framgång, säger Helena Gustafsson, Chief Content Officer på Storytel.
Som en del av förvärvet kommer Anders Jacobsson och Sören Olsson att fortsätta skriva nya berättelser för Storytel, med målet att släppa ungefär tre till fem nya titlar varje år.
2024 markerar också 40-årsjubileumet för Sune, vilket uppmärksammades med utgivningen av Festfixaren Sune på Storytel. Den nyutgivna ljudboken innehåller Anders Jacobssons ikoniska röst, som har fått nytt liv genom avancerad AI-teknik.
Storytel Group har förvärvat de fullständiga rättigheterna till Sune och Bert, och deras respektive universum, där även Håkan Bråkan ingår. Detta innebär att Storytel Group nu äger rätten att vidareutveckla den framgångsrika serien i alla format, som enligt pressmeddelandet har sålt över 10 miljoner böcker och 5 miljoner biobiljetter.
”Köpeskillingen kommer att betalas fullt ut kontant, där merparten erläggs vid förvärvets slutförande och resterande fördelas över de kommande fem åren. Köpeskillingen kommer att betalas från bolagets befintliga kassa, utan behov av extern finansiering”, skriver Storytel.
Boktuggs analys
Faktum är att redan för fyra år sedankom beskedet att duon lämnade Egmont efter tolv år. Då skrev vi att ”Storytel genom Storyside hade köpt rättigheterna till alla böcker av Sören Olsson och Anders Jacobsson i alla format”. Skillnaden i det nya avtalet verkar vara att det är vad Storytel tidigare kallat en 360-avtal, alltså fullständiga rättigheter även för adaptioner och inte begränsat till olika bokformat.
En fördel för Storytel är förstås att de kan sälja direkt till slutkund utan mellanhänder och dessutom jobba med exklusivitet. Antingen helt och hållet, kanske Storytel Original, eller delvis där en ny bok släpps först exklusivt på Storytel och några månader senare i print och till övriga aktörer.
För upphovsmännen innebär det sannolikt en rejäl klumpsumma, nästan som ett fett förskott på kommande backlistförsäljning och nya titlar som kanske inte ens är planerade. Det påminner om de försäljningar av låtkataloger av artister som skett på senare år. Fast förstås i mindre skala.
Risken i detta fall är förstås hur länge backlisten är relevant. Det finns gott om barnboksserier som slutligen åldrats så mycket att nya generationer finner dem obegripliga. Något som drabbar i stort sett alla böcker som utspelar sig i ”verkligheten” och inte i fantasyliknande sagovärldar. Till och med böcker av Astrid Lindgren påverkas av detta faktum. Redan för åtta år sedan talade författarna om att revidera Berts kvinnosyn i samband med en ny Bert-film.
Med Storytels uttalade fokus på att äga sitt eget innehåll är det en logisk affär. Den stora frågan är förstås potentialen utanför Sverige. Enligt författarparets hemsida har ”böckerna om Sune, Bert och Håkan Bråkan har sålt i över 12 miljoner exemplar världen över, och finns utgivna i 25 länder”. Kan Storytel få fart på serierna som exportprodukt?
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!