Idag presenterar Adlibris sin nya grafiska form och varumärkesidentitet. En stor förändring blir att Campusbokhandeln och Pocket Shop lyfts in i samma identitet och byter namn till Adlibris Campus och Adlibris Pocket. Dessutom görs en stor satsning på content, berättar Jonas Karlén, VD på Adlibris.
”Adlibris nya varumärkesidentitet ska inspirera till läsning, lärande, lek och kreativitet och skapa en ännu bättre kundupplevelse. Campusbokhandeln och Pocket Shop lyfts in i samma identitet och byter namn till Adlibris Campus och Adlibris Pocket”, skriver Adlibris i ett pressmeddelande.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
I det gemensamma varumärket Adlibris skapas varianter för att tydliggöra utbud och kundupplevelse. En ny
sammanhållen logotyp och typsnitt knyter ihop varumärket, samtidigt som olika färger visar
skillnaden i erbjudanden. De nya varianterna blir Adlibris Campus och Adlibris Pocket.
- Adlibris (röd färg) kommer även framöver att vara den stora nätbokhandeln samt de större fysiska butikerna i innerstadslägen (Stockholm, Göteborg, Uppsala och den kommande i Malmö). Redan nu syns den nya varumärkesidentiteten i Adlibrisbutiken i Uppsala.
- Adlibris Campus (grön färg) kommer fortsätta att ha Sveriges tydligaste och starkaste studenterbjudande där den cirkulära affären står i centrum. Campusbokhandelns skifte till Adlibris Campus sker senare i år.
- Adlibris Pocket (lila färg från Pocket Shop) kommer fortsatt att finnas i reseintensiva lägen med små butiker och ha ett skräddarsytt och handplockat sortiment med personlig service. Pocket Shop-butikerna uppdateras till Adlibris Pocket löpande med start under vintern.
Varumärkesidentiteten har tagits fram av Bold Scandinavia.
Boktugg fick en pratstund med Adlibris VD Jonas Karlén kring den nya varumärkesplattformen, men även strategierna framöver för de olika områdena.
– Vi har velat förnya och modernisera varumärket Adlibris en längre tid, både typsnitt och hela det grafiska maneret med en ny symbol. Nu blir det dessutom sammanhållet och det känns bra. Vi har funderat en del över hur vi skulle hantera Pocket Shop och Campusbokhandeln och tror att vi vinner på att samla det under ett varumärke men med tre olika varianter, säger Jonas Karlén.
Samtidigt gäller det att behålla styrkan i de varumärken som ändå byggts upp under lång tid.
– För Campusbokhandeln vill vi behålla särarten med det cirkulära som får symboliseras av den gröna färgen.
Ni tar emot begagnade böcker i Campusbokhandeln redan idag, Akademibokhandeln har börjat göra det i sina butiker – är det något ni tittar på?
– Det cirkulära tänket i Campusbokhandeln fanns ju redan när vi köpte dem [2020 red:s anm]. Man kan både lämna in i butik och skicka in med post. Men det är i princip enbart kurslitteratur. Jag har svårt att se att vi skulle ta emot böcker i Adlibris Pocket-butikerna som är väldigt små. I de större Adlibrisbutikerna, kanske. Men det är inget vi har tagit beslut om.
Kurslitteraturen är ett område där Adlibris drabbats av minskad nyförsäljning som istället i viss mån kompenseras av begagnat via Campusbokhandeln.
– Kurslitteraturen har haft en tuff period under två års tid. Det är en kombination av flera faktorer. Dels digitala hjälpmedel som Legimus som allt fler studenter beviljats, dels digitalisering av kurslitteratur. Men jag tror även det finns en del studenter som chansar på att klara sig utan vissa böcker och förlitar sig på ChatGPT och annat material på nätet, säger Jonas Karlén och tillägger:
– Dessutom hade vi en kraftig inflation som gjort att många studenter haft det extra kämpigt ekonomiskt. Det har sett något bättre ut vid den senaste kursstarten för både Adlibris och Adlibris Campus. Det var många fler nya studenter i höstas än tidigare år och det är positivt för oss.
Han är också osäker på hur mycket försäljningen av begagnad kurslitteratur faktiskt har ökat.
– När jag pluggade för trettio år sedan var begagnathandeln också stor. Skillnaden är väl att idag handlas det mer på officiella marknadsplatser. Det är som sagt många faktorer som påverkar.
Har ni funderat på att erbjuda begagnde böcker även på Adlibris, som ett komplement till nya böcker?
– Vi får se i framtiden, inget beslut är fattat. Samtidigt ska man komma ihåg att kurslitteratur är attraktivt för både säljare och köpare. Det är böcker med högt pris och både säljaren och köparen har ett behov av att göra affär. Det är vad som gör det extra framgångsrikt cirkulärt. Det är inte säkert att det finns samma starka behov med andra typer av böcker som gör att det blir lönsamt.
Så hur tänker ni kring prissättning i de olika kanalerna? Blir det samma priser i butik som på nätet?
– Det kommer alltid att vara prisvariationer även om vi alltid ska se till att ha konkurrenskraftiga priser. När det gäller Adlibris kommer det inte alltid att vara samma pris i butik som på nätet. Man får ju fördelar i butik genom personal som kan ge råd och att man får varan direkt. Men det är ju dyrare att driva fysisk butik, säger Jonas Karlén.
När man tittar på Adlibris bokslut de senaste åren så ser man att omsättningen sjunkit från 2127 Mkr 2020 till 1832 Mkr 2023, det är nästan 300 Mkr mindre. Även rörelseresultatet har sjunkit från som mest 37,7 Mkr (2021) till 10,4 Mkr (2023). Under perioden har dock Adlibris köpt Pocket Shop och samtidigt sålt Mediafy och Odla.
– Men totalt sett blir det en negativ effekt på omsättningen. Samtidigt hade vi pandemiåren där ehandeln sköt i höjden 2020-2021. Sen har vi sett en återgång till fysiska butiker åren efter, säger Jonas Karlén.
Den återhämtningen syns även på Pocket Shop som hade några riktigt tuffa år.
– Ingen reste ju och det drabbade Pocket Shop. Men det började vända redan 2022 och nu går det väldigt bra 2024. Butikerna har utvecklats väl.
Hur går det med er digitala försäljning, download? Adlibris bytte plattform till norska Beat för 1,5 år sedan.
– När det gäller eböcker och ljudböcker kan man säga att vi står och stampar. Det är ingen större förändring och står för en relativt blygsam del av vår omsättning. Det är klart att konkurrensen från all-you-can-eat-modellen är tuff. Den digitala försäljningen är inte högsta prioritet just nu, det innebär dock inte att vi negligerar den eftersom det ändå är en hyfsad del, säger Jonas Karlén utan att vilja avslöja några siffror för omsättningen i detta segment.
Utöver rebranding till Adlibris Campus och Adlibris Pocket lanseras även en ny startsida för adlibris.com där fokus ligger på att underlätta för kunderna att hitta personaliserade tips, rekommendationer och priskampanjer.
– Uppdateringen är påbörjad med startsidan och vissa undersidor. Men produktsidorna återstår, vi har ju mellan 13 och 15 miljoner sådana. Vi har valt att göra det stegvis och det har tagits emot väl så nu fortsätter vi, säger Jonas Karlén.
Det känns även som att ni satsar mer på content i form av intervjuer och artiklar?
– Vi har påbörjat en satsning på mer unikt innehåll och samlingssidor. Vi försöker jobba tematiskt. Samtidigt låter vi detta material ta för sig mer på startsidan. Vi tror att det är en viktig del att inte bara vara transaktionella på sajten utan ha lite mer innehåll.
Ni har introducerat författarsidor också, framför allt ett antal bästäljande författare. Är det något ni tänker utveckla?
– Vi ser möjligheter att utveckla författarsidorna och förhoppningsvis är detta bara början.
Precis som resten av bokhandeln går Adlibris in i årets mest intensiva period.
– Ja, vi har ju Black Week som inleds 25 november och sedan är det full fart fram till jul. De sista leveranserna från ehandeln görs 07.00 på julaftons morgon, säger Jonas Karlén.
Nysatsningen i Morgongåva med det nya automatiserade lagret kommer dock inte till nytta i årets julhandel.
– Nej, vi har fått tillträde och de börjar bygga upp det nu. Vi räknar med att gå live med den nya automatiseringen någon gång i slutet av första eller början av andra kvartalet 2025. Denna jul blir det fortfarande med det gamla systemet, säger Jonas Karlén.
Fotnot: Uppdateringen av varumärkesidentiteten inleds i höst och fortsätter under 2025 för både e-handeln och i butikerna.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.