Bokusgruppens rapport för tredje kvartalet visade ökad omsättning till 453 (416) Mkr men minskad vinst till 17,5 (23,5) Mkr på EBIT-nivå. Halva omsättningsökningen berodde på förvärvade bokhandlar.
– Försäljningen i det tredje kvartalet präglades som alltid av den viktiga skol- och kursstarten. För Akademibokhandeln gick skolstarten mycket bra, och den positiva trenden fortsatte med ökad omsättning i såväl butik som online. Totalt uppvisade Akademibokhandeln en tillväxt på hela 11,5 procent. Det är positivt att våra kunder väljer att handla både i butik och på nätet; de två kanalerna förstärker varandra, säger VD Maria Edsman i rapporten och fortsätter:
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
– Extra glädjande är att Bokus fortsatte sin omsättningsökning för fjärde kvartalet i rad och uppvisade en tillväxt på 4,1 procent jämfört med föregående år. Den positiva trenden med ett ökande antal aktiva kunder fortsätter för både Akademibokhandeln och Bokus, vilket är ett kvitto på att våra satsningar på bättre kundupplevelse ger effekt.
Låt oss därför dra siffrorna:
Kvartalet juli–september 2024
- Nettoomsättningen ökade med 8,8% och uppgick till 452,8 (416,1) MSEK
- Bruttomarginalen uppgick till 42,2 (42,6)%
- EBITA uppgick till 17,5 (23,5) MSEK
- Periodens resultat uppgick till 0,2 (5,7) MSEK
- Resultat per aktie före utspädning uppgick till
0,01 (0,35) SEK
Perioden januari–september 2024
- Nettoomsättningen ökade med 5,2% och uppgick till 1 267,4 (1 205,1) MSEK
- Bruttomarginalen ökade till 41,6 (41,1)%
- EBITA ökade till 4,8 (4,0) MSEK
- Periodens resultat uppgick till -34,8 (-34,6) MSEK
- Resultat per aktie före utspädning uppgick till -2,16
(-2,14) SEK
Viktiga händelser under kvartalet
- Övertagande av Bok & Co AB, som drivit sex franchisebutiker i Göteborgsområdet.
- Akademibokhandeln nominerades till Market Awards i kategorin Lek och nöje, vilket resulterade i vinst efter kvartalets utgång.
- Läsfrämjande insatser i form av Bokusstipendiet, Vässa Pennan och rapporten Barns läsvanor i hemmet.
- EMV utökas med ytterligare ett designsamarbete – i år Elsa Beskow.
Integrationen av det senaste franchiseförvärvet Bok & Co är nu klar och adderar sex nya butiker till Akademibokhandelns centralägda butiksnät som nu består av 77 butiker. Antalet kvarvarande franchisebutiker är 18 stycken. Förvärvet påverkade både omsättning och resultat positivt i kvartalet.
Drygt hälften av Bokusgruppens omsättningstillväxt på 8,8 procent under tredje kvartalet (jämfört med samma period 2023) kom från organisk tillväxt. Resterande kom genom förvärv av två franchisetagare med totalt sju butiker.
Under kvartalet har Bokusgruppens nya lösning för e-handelslogistik kommit på plats. Den har gett ökad kvalitet för Bokus, där kundnöjdheten, NPS, ökade till 63 (59) i tredje kvartalet.
– Dessutom har vi nu en lägre andel av ordrar som leder till kundserviceärenden, vilket har en positiv effekt på våra kostnader. Men den högre kvaliteten har kommit till en högre kostnad. Under kvartalet ökade kostnaderna för logistikhanteringen, vilket hade en negativ effekt på våra bruttomarginaler. Kostnadsökningarna är delvis en effekt av att de nya processerna inte är helt intrimmade, säger Edsman och tillägger:
– Kostnadsnivån kommer att sjunka över tid, men vi kan konstatera att den förbättrade kvaliteten, det vill säga snabbare leveranser och bättre leveransprecision, kommer att uppnås till en något högre kostnad än tidigare. Detta är ett medvetet val som vi gör för att stärka kundnöjdhet och konkurrenskraft och därmed ta marknadsandelar och öka försäljning. Vi arbetar parallellt med olika marginalstärkande åtgärder för att motverka de höjda kostnaderna. Rensat för logistikkostnader fortsatte produktmarginalerna att stärkas.
Den ökade bruttovinsten räckte inte för att kompensera för den ökade kostnadsnivån, och EBITA minskar med sex miljoner i kvartalet till 17,5 miljoner.
– Ackumulerat över niomånadersperioden är dock EBITA något högre än samma period föregående år. Kvartalet belastas av förvärvskostnader, högre IT-kostnader kopplat till systemförändringar och flytt av marknadsföringsaktiviteter drivet av en större satsning i samband med skol- och kursstart.
Boktuggs analys
På sista raden, efter alla finansiella poster landar förlusten för de första nio månaderna på -44 (-43,4) Mkr. Precis som vanligt är det alltså årets starkaste kvartal, det fjärde, som blir avgörande för helårsresultatet som förra året gav en vinst på 51,5 Mkr.
Det är också under Q4 som resultatet per aktie ska vändas från -2,16 kr under jan-sep till runt 2,50 kr/aktie för helåret 2024. Just här blir det såklart extra viktigt att exempelvis Nobelpriset gick till en författare som kan antas sälja bra i fysisk bokhandel. Kommer samma sak att gälla Augustpriserna?
Försäljningen av fysiska vs digitala böcker då? Om vi återigen tittar på perioden jan-sep 2024 så ökade försäljningen av fysiska böcker till 516,6 (479,4) Mkr men en del av detta är förstås förvärven och inte minst prishöjningar.
Digitala böcker ökade till 41,7 (36,4) Mkr och på helåret närmar man sig sakta 60 Mkr. Bokus Play är motorn här och återigen framhålls butikernas roll i prenumerantvärvningar:
“Försäljningen av digitala böcker (abonnemang och styckvis försäljning) ökade med 12,8 procent i kvartalet med fortsatt framgångsrik rekrytering till abonnemangstjänsten Bokus Play via butik.”
En ökning med 1,7 Mkr mellan under tredje kvartalet motsvarar förmodligen någonstans mellan 4000 och 6000 nya abonnenter och att Bokus Play är på väg mot eller möjligen har passerat 50 000 abonnenter.
Det går inte att bortse från tanken på att det börsnoterade Bokus faktiskt skulle kunna tänkas vilja köpa Nextory för att få tillgång till en modern streamingplattform och mer kunnande inom det området. Samtidigt som man skulle kunna komplettera Nextory med en unik försäljningskanal för abonnemang.
Men samtidigt – vill Nextorys aktieägare verkligen ha in en kedja med fysiska butiker och en försäljning av fysiska produkter? Det enda tillfället som det skulle vara en win-win vore ifall Nextory satsade ännu hårdare på digital läsning och därmed fysiska eboksläsare av den nya typen med färgskärm. En hårdvarusatsning skulle förstås innebära att ett fysiskt butiksnät ger en fördel både när det gäller försäljning och support.
Och i maktkampen mellan förlags- och streamingjättarna Bonniers och Storytel kunde förstås den största fysiska återförsäljaren av böcker kunna vara ett påtryckningsmedel gentemot dessa två. Möjligen.
Allt hänger på utvecklingen för den fysiska boken och vilken roll/position denna kommer att få när digitaliseringen fortsätter.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!