3 affärsmodeller för rättvisemärkta ljudböcker

Rättvisemärkta ljudböcker är en bra vision - men hur ska affärsmodellen bakom fungera? Och är lyssnare beredda att betala mer för sina ljudböcker än de gör idag? Illustration: Dall-E. Prompt: Boktugg.

Författarförbundet har en vision om en rättvisemärkt ljudboksapp som ska ge författare bättre ersättning. Men hur ska affärsmodellen bakom fungera? Analysbrevet lyfter fram fram tre vägar till en rättvisemärkta ljudböcker. Och ytterligare två bonusalternativ.

Under Författarförbundets presentation på Bokmässan var det många som skakade på huvudet eller skruvade obekvämt på sig. Det blev något av ett antiklimax då förbundet visade upp sin prototyp till en rättvisemärkt ljudboksapp eftersom den duckade för den viktigaste frågan – hur ska affärsmodellen fungera?

För att läsa denna artikel krävs en prenumeration på AnalysbrevetLogga in eller teckna en prenumeration.

1-2 ggr per månad kommer ett nytt Analysbrev där vi går på djupet i en trend eller tittar på hur bokbranschen fungerar ur olika perspektiv.

Intressant läsning för dig som jobbar i bokbranschen, är journalist eller drömmer om att jobba med böcker.

Du får dessutom tillgång till arkivet med de senaste årens utgåvor av Analysbrevet.

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Sten Velander med en ny humoristisk spänningsroman

Henry har accepterat att tiden som bårhusansvarig är över. Rastlösheten är påtaglig och han är redo för nya utmaningar i livet. Att hantera döda känns som en trygghet och då är valet av sysselsättning självklart.