Digitala abonnemangstjänster ger kunderna billiga böcker medan förlag och författare får stora volymer. Men hur prissätter man pappersböcker när upplagorna sjunker? Och vilken nivå är rimlig för nedladdningsbara digitala format? Låt oss se på strategier för prissättning av böcker i en digital tid.
Enligt försäljningsstatistiken för Q2-2024 är de digitala abonnemangstjänsterna för första gången den största återförsäljarkanalen räknat i pengar före nätbokhandel. Troligen tillfälligt eftersom det av tradition säljs fler pappersböcker andra halvåret.
För att läsa denna artikel krävs en prenumeration på Analysbrevet. Logga in eller teckna en prenumeration.
1-2 ggr per månad kommer ett nytt Analysbrev där vi går på djupet i en trend eller tittar på hur bokbranschen fungerar ur olika perspektiv.
Intressant läsning för dig som jobbar i bokbranschen, är journalist eller drömmer om att jobba med böcker.
Du får dessutom tillgång till arkivet med de senaste årens utgåvor av Analysbrevet.