Bokförsäljningen Q2-2024: Prenumerationstjänster största försäljningskanalen

Statistik för bokförsäljningen i Sverige under andra kvartalet 2024.

Bokförsäljningen minskade totalt med 1,1 procent eller 25 Mkr under det första halvåret 2024 – samtidigt som prenumerationstjänsterna växte med 7,7 procent eller 58,6 Mkr. Under andra kvartalet var dessa dessutom för första gången den största försäljningskanalen.

Förläggareföreningen och Bokhandlareföreningen släppte på tisdagen statistiken för andra kvartalet som därmed ger oss utfallet för första halvåret 2024, när det gäller bokförsäljningen i återförsäljarledet.

Trenden med förskjutningen från tryckta till digitala format fortsatte. Eftersom nätbokhandeln tappade mer än fysisk bokhandel kryper prenumerationstjänsterna närmare i marknadsandel. Det skiljer nu endast 3,6 procentenheter mellan de båda. Även om fysisk bokförsäljning är starkare på hösten än våren är frågan om inte abonnemangstjänsterna blir den största kanalen innan året är slut? Här är siffrorna för första halvåret:

  • Internetbokhandeln, i rapporten sammanslagen med bokklubbar, minskade omsättningen med 8,4 procent eller -82,4 Mkr. Försäljningen landade på 982 (984) Mkr. Marknadsandel: 38,9 procent.
  • Digitala abonnemangstjänsterna ökade med 7,7 procent eller +58,6 Mkr. Försäljningen landade på 820 (762) Mkr. Det var den näst största försäljningskanalen med en marknadsandel på 35,3 procent.
  • Fysisk bokhandel – försäljningen var oförändrad på 497 Mkr och marknadsandelen 21,4 procent.
  • Dagligvaruhandeln minskade med 1,1 procent eller 1,1 miljoner kronor till 103 (104) Mkr och var den minsta försäljningskanalen med 4,4 procent av marknaden.

Milstolpe: Prenumerationstjänster största kanalen

Faktum är att om man tittar på det andra kvartalet, som av tradition är fysisk bokhandels svagaste, så var prenumerationstjänsterna den största försäljningskanalen vilket troligen är första gången. Under Q2 var fördelades marknadsandelarna så här:

  • Digitala abonnemangstjänster 38,4 procent (+ 1,9 procentenheter)
  • Internetbokhandel/bokklubbar 37,9 procent (-0,8 procentenheter)
  • Fysisk bokhandel 20,4 procent (-0,9 procentenheter)
  • Dagligvaruhandel 3,4 procent.
Kanalförskjutningen ser man tydligast genom att studera marknadsandelarna för de olika återförsäljarsegmenten de senaste åren. Graf: Förläggareföreningen.

Försäljningen av tryckta böcker minskade med 5,3 procent eller 83 miljoner kronor. Räknat i antal sålda exemplar minskade de tryckta böckerna med 8,5 procent eller cirka 1 miljon exemplar. Alla format minskade, Inbundet med 2,9 procent, Pocket med 2 procent och Övriga tryckta format med 10,7 procent. Totalt såldes det 10,7 miljoner tryckta böcker under det första halvåret.

Var säljs de tryckta böckerna? Även här syns vilka kanaler som tappar. Graf: Förläggareföreningen.

Jämfört med för tre år sedan (2021) såldes det 2,4 miljoner färre exemplar tryckta böcker. En minskning med 18,6 procent.

Antalet strömningar av digitala böcker i abonnemangstjänsterna ökade med 0,4 procent, till 22 miljoner strömningar. Här hade utvecklingen stannat av och de två senaste åren inte nått upp till toppen 2022, vilket kanske är ett resultat av att flera ljudbokstjänster infört tak på lyssningen.

Antalet strömmade böcker har inte vuxit lika mycket som omsättningen för prenumerationstjänsterna. Graf: Förläggareföreningen.

Några snabba nedslag i de olika genre-segmenten:

  • Deckare och spänning var den största genren med en omsättning på 496 miljoner kronor, en ökning med 7,6 procent. Även övrig skönlitteratur ökade, med 5,8 procent.
  • Facklitteratur – den totala försäljningen minskade med 13,9 procent.
  • Barn och ungdomslitteratur minskade med 0,8 procent.
  • Utländsk litteratur minskade med 3,3 procent.

Under det andra kvartalet var Frälsarkransen av Kristina Ohlsson det mest sålda verket i Sverige, alla format sammanräknade. Det mest sålda facklitterära verket var Rysslands militära fuck-ups av Mattias Bergwall, Per Wallin och Fredrik Hagelin, och det mest sålda barn- och ungdomsverket var I Lilleputtarnas land av Maria Frensborg, Tomu och Yumi.

Boktuggs snabbanalys

Tryckta böcker fortsätter minska, det är en trend som knappast kommer att förändras. Frågan är snarast hur värdet på intäkterna från prenumerationstjänsterna kan öka och faktiskt gärna även antalet strömmade böcker. Vad innebär det för branschen att nätbokhandeln tappar såpass mycket som den gör, framför allt sett över tid?

Nyckelfrågan framöver blir ifall man kan fortsätta sälja böcker till fullpris, alltså de nya högre fpriserna som blivit resultatet av ökade tryck- och fraktkostnader samt inflationen, eller om man blir än mer beroende av kampanjer och reor för att inte försäljningen i antal exemplar ska rasa ännu snabbare.

Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

En saga att högläsa

”En fåraktig historia” beskriver en ung pojkes ömsinta förhållande med en idisslare och hur upptäckten av en skattkarta förvandlar den lugna vardagen till ett märkligt mysterium och släpper loss hiskeliga äventyr med otäcka odjur,