Bokförsäljningen minskade totalt med 1,1 procent eller 25 Mkr under det första halvåret 2024 – samtidigt som prenumerationstjänsterna växte med 7,7 procent eller 58,6 Mkr. Under andra kvartalet var dessa dessutom för första gången den största försäljningskanalen.
Förläggareföreningen och Bokhandlareföreningen släppte på tisdagen statistiken för andra kvartalet som därmed ger oss utfallet för första halvåret 2024, när det gäller bokförsäljningen i återförsäljarledet.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Trenden med förskjutningen från tryckta till digitala format fortsatte. Eftersom nätbokhandeln tappade mer än fysisk bokhandel kryper prenumerationstjänsterna närmare i marknadsandel. Det skiljer nu endast 3,6 procentenheter mellan de båda. Även om fysisk bokförsäljning är starkare på hösten än våren är frågan om inte abonnemangstjänsterna blir den största kanalen innan året är slut? Här är siffrorna för första halvåret:
- Internetbokhandeln, i rapporten sammanslagen med bokklubbar, minskade omsättningen med 8,4 procent eller -82,4 Mkr. Försäljningen landade på 982 (984) Mkr. Marknadsandel: 38,9 procent.
- Digitala abonnemangstjänsterna ökade med 7,7 procent eller +58,6 Mkr. Försäljningen landade på 820 (762) Mkr. Det var den näst största försäljningskanalen med en marknadsandel på 35,3 procent.
- Fysisk bokhandel – försäljningen var oförändrad på 497 Mkr och marknadsandelen 21,4 procent.
- Dagligvaruhandeln minskade med 1,1 procent eller 1,1 miljoner kronor till 103 (104) Mkr och var den minsta försäljningskanalen med 4,4 procent av marknaden.
Milstolpe: Prenumerationstjänster största kanalen
Faktum är att om man tittar på det andra kvartalet, som av tradition är fysisk bokhandels svagaste, så var prenumerationstjänsterna den största försäljningskanalen vilket troligen är första gången. Under Q2 var fördelades marknadsandelarna så här:
- Digitala abonnemangstjänster 38,4 procent (+ 1,9 procentenheter)
- Internetbokhandel/bokklubbar 37,9 procent (-0,8 procentenheter)
- Fysisk bokhandel 20,4 procent (-0,9 procentenheter)
- Dagligvaruhandel 3,4 procent.
Försäljningen av tryckta böcker minskade med 5,3 procent eller 83 miljoner kronor. Räknat i antal sålda exemplar minskade de tryckta böckerna med 8,5 procent eller cirka 1 miljon exemplar. Alla format minskade, Inbundet med 2,9 procent, Pocket med 2 procent och Övriga tryckta format med 10,7 procent. Totalt såldes det 10,7 miljoner tryckta böcker under det första halvåret.
Jämfört med för tre år sedan (2021) såldes det 2,4 miljoner färre exemplar tryckta böcker. En minskning med 18,6 procent.
Antalet strömningar av digitala böcker i abonnemangstjänsterna ökade med 0,4 procent, till 22 miljoner strömningar. Här hade utvecklingen stannat av och de två senaste åren inte nått upp till toppen 2022, vilket kanske är ett resultat av att flera ljudbokstjänster infört tak på lyssningen.
Några snabba nedslag i de olika genre-segmenten:
- Deckare och spänning var den största genren med en omsättning på 496 miljoner kronor, en ökning med 7,6 procent. Även övrig skönlitteratur ökade, med 5,8 procent.
- Facklitteratur – den totala försäljningen minskade med 13,9 procent.
- Barn och ungdomslitteratur minskade med 0,8 procent.
- Utländsk litteratur minskade med 3,3 procent.
Under det andra kvartalet var Frälsarkransen av Kristina Ohlsson det mest sålda verket i Sverige, alla format sammanräknade. Det mest sålda facklitterära verket var Rysslands militära fuck-ups av Mattias Bergwall, Per Wallin och Fredrik Hagelin, och det mest sålda barn- och ungdomsverket var I Lilleputtarnas land av Maria Frensborg, Tomu och Yumi.
Boktuggs snabbanalys
Tryckta böcker fortsätter minska, det är en trend som knappast kommer att förändras. Frågan är snarast hur värdet på intäkterna från prenumerationstjänsterna kan öka och faktiskt gärna även antalet strömmade böcker. Vad innebär det för branschen att nätbokhandeln tappar såpass mycket som den gör, framför allt sett över tid?
Nyckelfrågan framöver blir ifall man kan fortsätta sälja böcker till fullpris, alltså de nya högre fpriserna som blivit resultatet av ökade tryck- och fraktkostnader samt inflationen, eller om man blir än mer beroende av kampanjer och reor för att inte försäljningen i antal exemplar ska rasa ännu snabbare.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.