Adlibris öppnar butik nära SF-Bokhandeln i Malmö

Här på Södra Förstadsgatan 32 i Malmö öppnar Adlibris fjärde butik i slutet av 2024. Foto: Adlibris.

I höst öppnar Adlibris sin fjärde butik – i Malmö, inte långt från SF-Bokhandeln. Den blir en del i det nya butikskoncept och en kommande uppdatering av hela Adlibris varumärke.

– En butik i Malmö har stått på våra kunders önskelista länge och vi är glada överatt ha hittat ett riktigt bra läge där vi kan erbjuda en härlig och inspirerande bokhandel med ett brett och spännande utbud inom böcker, spel, pyssel och garn, säger Cecilia Held, affärsområdeschef Adlibris Retail, i ett pressmeddelande.

Adlibris fortsätter alltså sin satsning på fysiska butiker och till hösten öppnas en ny bokhandel mitt i shoppingstråket på Södra Förstadsgatan 32. Där har tidigare Webbhallen hållit till, granne med Naturkompaniet. Och bara en hyfsat lång signeringskö bort ligger konkurrenterna eller kollegorna SF-Bokhandeln.

Butiken i Malmö blir den fjärde fysiska butiken i Sverige för Adlibris som tidigare har butiker i Stockholm och Göteborg och i september öppnar en ny butik i Uppsala (som hamnar nära Akademibokhandeln).

Adlibris butik i Malmö öppnar i slutet av året (exakt datum är inte bestämt) hos Volito Fastigheter på Södra
Förstadsgatan och har en butiksyta på omkring 500 kvadratmeter.

– Vi kommer att rekrytera runt fem personer till butiken i Malmö, säger Cecilia Held till Boktugg.

Den nya butiken är en del av en uppdatering av Adlibris varumärke, vilket kommer att synas i butikens design, inredning, logotyp och färger. Uppdateringen av Adlibris varumärke kommer att inledas i höst och fortsätta under 2025 för både e-handeln och de fysiska butikerna, enligt pressmeddelandet.

Fokus i butikskonceptet är att skapa en inbjudande och inspirerande modern bokhandel där personalen guidar med personliga och lokala tips samt lyfter de senaste trenderna inom böcker, spel, garn och pyssel.

– Med vårt sortiment vill vi inspirera till allt det där som skapar minnesvärda stunder – om det så är en läsupplevelse som tar dig till nya platser eller sällskapsspelet som lättar upp släktträffen, till det nästan meditativa i att sticka. Vårt nya butikskoncept bjuder in till de där stunderna man minns, säger
Cecilia Held.

Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

En saga att högläsa

”En fåraktig historia” beskriver en ung pojkes ömsinta förhållande med en idisslare och hur upptäckten av en skattkarta förvandlar den lugna vardagen till ett märkligt mysterium och släpper loss hiskeliga äventyr med otäcka odjur,