Hyllade Aya Kanbars poesi kastar sig handlöst mellan grå vardag och det våldsamt omstörtande. Efter två diktsamlingar på två år, planerar den Mårbacka-aktuella poeten redan nästa.
19-åriga Aya Kanbar från Örebro har höjts till skyarna av en enig kritikerkår för sina två diktsamlingar ”Hyperverklighet” (2021) och ”Aftongata” (2023). Aya Kanbar själv är glad för berömmet, men försöker att ta det med ro.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
– Man får inte se recensioner som en manual för hur man ska skriva nästa bok. Det handlar just bara om det man skrivit hittills, vad som sker i framtiden är bara upp till en själv, säger poeten som framträder på Litteraturfestivalen på Mårbacka den 2 augusti.
Aya Kanbars dikter är en studie i kontraster och kast mellan ytterligheter. Där ryms ”interstellära brisader”, dödsänglar och våldsamma blodsutgjutelser lika självklart som sunkiga kebabhak och besök på Ikea.
Dagbok räckte inte
Fascinationen för språkets möjligheter hittade hon redan i grundskolan.
– Jag har alltid gillat att dyka in i språk, både dess historia och användningen av det. I skolan var gestaltning alltid det roligaste, just att aktivt behöva leta andra ord för att beskriva något, säger hon.
– Jag kände tidigt när jag ville beskriva saker att det inte räckte med dagbok. Jag vill blanda en fascination för språk och att abstrakta beskrivningar, med konkret dokumentation. Så ser min poesi ut i dag också.
Återkommer till dofter
Om Aya Kanbar inte börjat skriva hade hon kanske satsat på en karriär som parfymör i stället. Doft, eller snarare parfym, är också något hon ofta återkommer till i sina dikter. Som i ”Tvåtusen och en natt” från ”Aftongata”, där den älskade ”är alla noter i min drömparfym”. Och hon drar gärna paralleller mellan doft och dikt.
– Doft är också något abstrakt och jag tycker om att parfymer dels bygger på noter från naturen och att det samtidigt finns syntetiska dofter som blir som det abstrakta i poesin, att du får komma på själv vad det doftar som, säger hon och fortsätter:
– Det jag tycker om med parfymer är att de ändras under dagen medan man har den på sig. Det är så coolt och fint med den här övergången och den konstanta förändringen. Det är ett dynamiskt konstverk som man aktivt måste närma sig för att kunna uppleva.
I höst får Aya Kanbar flera möjligheter att gräva vidare i språket, då hon börjar på språkvetarprogrammet i Uppsala. Och hon har redan en idé om temat för nästa diktsamling.
– Tanken är att den ska handla just om doft. Men är nog ett litet tag kvar tills den kommer ut.
Text: ANNA HEDLUND/TT
Fakta Aya Kanbar
Född 2004 i Örebro.
Debuterade 17 år gammal med Hyperverklighet 2021 som följdes upp med Aftongata 2023.
Debuten nominerades till Borås Tidnings debutantpris och Katapultpriset, och uppföljaren till Dagens Nyheters kulturpris. År 2023 tilldelades hon Samfundet De Nios julpris.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Aftongata
- Förlag: Nirstedt/litteratur
- Format: Inbunden
- Språk: Svenska
- Utgiven: 2023-09-11
- ISBN: 9789189759282