Bodil Ericsson Torp blir ny VD för Storytel Group

Bodil Ericsson Torp har utsetts till ny VD för Storytel Group. Pressbild.

Bodil Ericsson Torp blir ny VD för Storytel efter Johannes Larcher. Hon har en bakgrund inom mediabranschen (Aller Media) och kommer senast från VO2 Cap Holding men tillträder inte förrän den 1 oktober 2024.

– Jag är otroligt glad och ödmjuk över att få ta mig an ett drömuppdrag som VD för Storytel som innehåller de komponenter som jag brinner för; berättelser, teknik, affär och ledarskap. Storytel gör det möjligt för alla att ta del av en god berättelse på ett fantastiskt sätt, oavsett tid och plats. Efter att ha följt bolagets imponerande utveckling genom åren ser jag fram emot att skapa värde för både ägare och kunder tillsammans med hela Storytel-teamet, säger Bodil Ericsson Torp i ett pressmeddelande.

Bodil Ericsson Torp har över 20 års erfarenhet från ledande befattningar inom olika mediebolag i Norden. Hon kommer närmast från VO2 Cap Holding AB (publ), ett holdingbolag som förädlar och expanderar entreprenörsdrivna bolag inom media, marknadsföring och tech, där hon varit VD sedan 2021. Innan VO2 var Ericsson Torp koncernchef för Aller Media AB i åtta år där hon implementerade en framgångsrik digital transformation av mediehuset och uppnådde betydande finansiell tillväxt. Hon har även under 15 år haft olika ledande befattningar inom den svenska mediekoncernen Bonnier, varav åtta år i VD-positioner, samt haft ett antal prestigefyllda styrelseuppdrag under åren”, skriver Storytel.

– Vi är mycket glada över att välkomna Bodil Ericsson Torp som ny VD för Storytel Group. Hon har en omfattande och dokumenterad erfarenhet av ledarskap från mediebranschen, där hon framgångsrikt har lett betydande bolags- och digitaliseringstransformationer. Jag är övertygad om att Bodils ledarskapsprofil, i kombination med hennes strategiska och operativa erfarenhet, kommer att ta bolaget in i nästa framgångsrika fas. Jag vill även tacka Johannes Larcher för hans starka bidrag till Storytel Groups imponerande transformation under de senaste åren, säger styrelsens ordförande Hélène Barnekow.

Ericsson Torp har en civilekonomexamen från Linköpings universitet och en Executive Master of Science in Communication Management från University of Lugano, Schweiz.

Bodil Ericsson Torp kommer att vara baserad på Storytels huvudkontor i Stockholm, Sverige. Johannes Larcher kommer att fortsätta leda bolaget fram till den 30 september, 2024.

Boktuggs analys

Har Storytel hittat rätt person för VD-uppdraget? Johannes Larcher hade jobbat med innehåll i form av film men hans brist på förståelse för bokbranschen blev till slut en alltför stor brist när han försökte pressa in Storytels strategi i den form som HBO och andra videostreamingtjänster valt.

Bodil Ericsson Torp har jobbat med media i form av tryckta tidningar och tillhörande (och fristående) webbplatser. Det ligger sannolikt närmare bokbranschen. Allerkoncernen är familjeägd och även om man har krävande danska ägare är det inte samma sak som det börsnoterade Storytel. Eller är ett utköp från börsen en del av den framtida strategin?

Däremot har hon i nästan tre år varit VD för VO2 Cap Holding som är börsnoterat men är betydligt mindre än Storytel med ett börsvärde på knappt 165 Mkr (aktiens är -90 % på tre år). Förra året omsatte koncernen 345 (467) Mkr. Ett omsättningsras men resultatet på EBITDA-nivå var oförändrat: 55 (55) Mkr även om bara drygt 5 Mkr fanns kvar på sista raden.

VO2 Holding investerar främst i bolag som sysslar med digital marknadsföring och annonser. Kunskaper om det kan förstås vara värdefull för Storytel som är en stor köpare av annonsutrymme på webben.

Om man tittar på den tid som innehållet går från kreatör till konsument kan man se en skala från snabb till långsam där filmbranschen hamnar längst bort till höger på långsam. Bokbranschen i mitten, ganska långsam. Och mediabranschen längst till vänster på snabb.

Kommer Bodil Ericsson Torp att få en chock när hon inser hur lång tid det tar från manus till utgivning i bokbranschen? Jag fick det när jag började ge ut böcker för 15 år sedan och bokbranschen har generellt inte ökat tempot sedan dess. Borsett från vissa produktiva författare i kombination med nästan renodlade ljudboksförlag.

När hon lämnade Aller (på egen begäran) för tre år sedan skrev de i ett pressmeddelande att ”Under Bodil Ericsson Torps ledning har Aller media utvecklats från att vara ett traditionellt förlag till att bli ett mediehus i framkant med tre affärsområden: Media, E-commerce och kommunikationsbyråerna inom Ahead Group.”

Aller Media växte fram från en flora av familjetidningar som Allers, Hemmets Veckotidning och allas samt skvaller/damtidningar som Hänt Extra och Svensk Damtidning. Men även en rad tidskrifter som Femina, MåBra. 2007 köpte man svenska delen av Hachette med titlar som Elle och Café.

Under Bodil Ericsson Torps ledning gjordes en satsning på ehandel, säkerligen inspirerad av Egmont som började köpa ehandelsbolag redan 2013. Aller Media köpte e-handlaren Skapamer 2019 och två år senare förvärvades My Perfect Day. En nätbutik som specialiserat sig på dekorationer till bröllop, kalas och baby showers. De första åren gick det bra och omsättningen ökade till 100 Mkr med siktet inställt på 500 Mkr – men under 2022 blev det röda siffror och i oktober 2023 lades satsningen ner. Ehandelsbolagen såldes till grundarna av Skapamer.

Men kassakon, familjetidningarna, har under lång tid minskat i upplaga och därmed intäkter. En stor del av arbetet som VD kom därför att handla om besparingar och effektiviseringar. 2016 flyttade hon verksamheten från hvudukontoret från Helsingborg till Stockholm och resterande verksamhet i Helsingborg till Malmö. Hösten 2022 (efter att hon slutat) kom dråpslaget där all verksamhet flyttades till Stockholm och 55 journalister sparkades. Ekonomiskt hade det förmodligen varit bättre att samla redaktionerna i Skåne och annonssäljarna i Stockholm. Men precis som i bokbranschen råder i mediabranschen en viss Stockholmsfixering.

Redaktionerna inom Aller Media har krympts (tidigare medarbetare använder ordet ”slaktats”) och blivit mer av content-produktionsbolag som levererar till flera tidningar. Frågan är vilka erfarenheter från mediabranschen som kommer att flyttas över till Storytels förlag? Det finns stora likheter i omställningen från tryck till digitala format mellan tidningar och böcker där bokbranschen inte kommit lika långt.

Dessutom: för tidningsbranschen har prenumerationer alltid varit en viktig del av försäljningen (även om Allerkoncernen haft många starka lösnummertitlar). Samtidigt har annonser utgjort en betydande intäktskälla och är en anledning till krisen inom mediabranschen då annonsintäkterna rasat för tryckta medier.

En given fråga med tanke på den typ av bolag som Bodil Ericsson Torp främst jobbat med de senaste åren är förstås ifall Storytel likt Spotify (och numera faktiskt även Netflix och Disney) kommer att börja titta på ljudboksabonnemang där reklam hjälper till att sänka kostnaden för abonnenterna?

Spotify har haft den modellen sedan start. Filmstreamingbolagen började experimentera med det då marknaden inte fortsatte växa i samma takt och insåg att det behövde billigare alternativ. Är den svenska ljudboksmarknaden redo för reklampauser mellan kapitlen?

Valet av en svensk och därmed mer lokal VD väcker också frågetecken kring vad som ska hända med USA där Audiobooks.com ägnat sig åt ”business as usual” sedan förvärvet för två och ett halvt år sedan utan att på något sätt hjälpa till att sprida Storytels varumärke på den amerikanska marknaden. Det måste ändå klia i fingrarna på en ny VD att göra något åt det? Eller blir det mot alla odds Larchers nya uppdrag?

Ny VD klar. Nu återstår frågan vad som händer med ägandet? Vem köper ut EQT?

Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

En saga att högläsa

”En fåraktig historia” beskriver en ung pojkes ömsinta förhållande med en idisslare och hur upptäckten av en skattkarta förvandlar den lugna vardagen till ett märkligt mysterium och släpper loss hiskeliga äventyr med otäcka odjur,