👧 EBOKTREND. Det har länge talats om hur unga tjejer vallfärdar till bokhandeln i jakt på fysiska böcker de sett på Tiktok under hashtagen #booktok. Wall Street Journal rapporterar om att pappersböckerna fått konkurrens av Amazons läsplatta Kindle.
Självutnämnda “Kindle girlies” publicerar sina läslistor – och visar upp sina e-läsare dekorerade med klistermärken, PopSockets (för att de ska bli lättare att hålla i) och fjärrkontroller för att växla sida. Driftiga booktokers har börjat sälja specialväskor för Kindle. Facebookgruppen Kindle Girlies har över 153 000 medlemmar.
Kindle-försäljningen har växt med tvåsiffriga procenttal per år de senaste två åren, enligt Amazon. Folk under 45 är det snabbast växande kundsegmentet för Kindle och runt 60 % av försäljningen sker till personer som aldrig ägt en läsplatta tidigare. Även konkurrenten Nook (Barnes & Noble) har sett ökad försäljning de senaste 2-3 åren.
Här hemma väljer Storytel att lägga ner sin Storytel Reader.