”Kom ihåg, det är inte AI som kommer att ta ditt jobb – det är personen som vet hur man använder AI för att göra ditt jobb bättre, snabbare och billigare.” Ett talesätt som just nu är aktuellt i bokbranschen där en AI-klyfta hotar att växa.
AI står för artificiell intelligens och dyker just nu upp i sammansättning med en rad olika ord som är relevanta för bokbranschen som AI-röster, AI-översättningar, AI-bilder och kommer framöver att användas för i stort sett varje del av utgivningsprocessen i form av verktyg som underlättar redigering, korrekturläsning och skrivande av texter för marknadsföring. Och faktiskt även skrivande av böcker. Men säkerligen än mer inom försäljning och marknadsföring samt analyser av statistik.
För att läsa denna artikel krävs en prenumeration på Analysbrevet. Logga in eller teckna en prenumeration.
1-2 ggr per månad kommer ett nytt Analysbrev där vi går på djupet i en trend eller tittar på hur bokbranschen fungerar ur olika perspektiv.
Intressant läsning för dig som jobbar i bokbranschen, är journalist eller drömmer om att jobba med böcker.
Du får dessutom tillgång till arkivet med de senaste årens utgåvor av Analysbrevet.