Denna artikel sponsras av författare/förlag

Clara Lidström uppmanar fler att utmana bokbranschens snäva syn på författarskapet

[Detta är ett sponsrat utskick från Boktugg i samarbete med The Book Affair]

Clara Lidström drömde om att bli författare redan som barn och debuterade 2012. Men hon tröttnade på den traditionella förlagsmodellen och den dåliga ersättningen. Nu har hon hittat ett nytt förlag och en ny glädje i att skriva böcker.

Författaren Clara Lidström med sin bok Underbara Vinter, utgiven på The Book Affair 2023. Foto; Pressbild.

Sedan jag var barn har jag drömt om att bli författare. Jag var således överlycklig när jag 2012 släppte min allra första bok. Men efter att ha gett ut ett dussintal böcker i mitt eget namn tappade jag plötsligt geisten. För trots fina försäljningssiffror, översättningar och otaliga tilltryck så var det någonting som skavde. Det var svårt att motivera mig själv att lägga så mycket tid och kärlek på att göra böcker, när det i slutändan blev så lite pengar.

Nu invänder kanske någon att man knappast skriver böcker för att bli rik. Och det är visserligen sant. Men om man säljer bra av en bok och fortfarande inte ser några ordentliga pengar, ja då är det ett problem.

Jag är förutom författare också fotograf, stylist och konceptskapare. Och efter alla mina år som influencer är jag van vid att göra säljande reklam. För mig är bokbranschens syn på rollen som ”författare” allt för snålt tilltagen. Den rymmer inte all den kompetens jag sitter på och som gör att boken sedan säljer bra. I royaltysatsen syns bara själva skrivandet. Att jag alltid fotat mina egna bilder och att jag via mina egna kanaler dragit ett tungt lass i marknadsföringen har inte märkts på sista raden. Dessutom har det varit svårt att brinna för en bok när jag inte haft full delaktighet i framtagandet. Paradoxalt nog har jag upplevt mig som underbetald och underutnyttjad på samma gång.

Jag hade redan 2013 en idé om att göra en julbok. Jag gick till mitt dåvarande förlag och presenterade idén. Men de skakade bara på huvudet och sa att säsongen för en sådan bok var för kort. Den skulle aldrig bära sig! bokidén hamnade i malpåse och det är jag i efterhand glad över. För hos förlaget The Book Affair fick jag 2023 äntligen göra julboken som jag hade drömt om. En påkostad, dyr och omfångsrik vinterbok. Jag var övertygad om att den skulle kunna sälja bra – och boken gjorde också succé när den släpptes i höstas!

Andra författare har frågat mig om mitt förlag är förlaget där man måste göra allt själv? Men inget kunde vara längre från sanningen. Tvärtom har vi haft ett ovanligt nära samarbete, från första idé till färdig bok.  Jag har fått den för mig ovärderliga insynen och kontrollen över både mitt material, produktionen och lanseringen. Något som också gjort projektet enormt lustdrivet.  Hur dyrt är ett tjockare papper? Vad kostar ett läsband? Hur mycket dyrare blir boken om vi lägger till hundra sidor? Jag räknade, funderade och fick goda råd av förlaget. Men i slutändan var beslutet mitt.

Med tidigare böcker har jag upplevt bristen på insyn som en stor osäkerhet. Varför sålde en viss titel sämre? Var det för att boken inte höll måttet – eller för att förlaget la sin marknadsföringsbudget på en annan titel? Sådant är svårt att veta som författare, men moderna författare vill veta! Jag vill vara en jämbördig partner med mitt förlag och tillsammans jobba för att nå vårt mål.

Jag vill understryka att jag har haft otroligt kompetenta förläggare, redaktörer och marknadsmänniskor runt mig också på tidigare förlag. Men när affärsmodellen i grunden är felaktig, ja då hjälper inte det. Författare som jag behöver mer! Ett transparent samarbete där jag som kreatör får känna att hårt arbete lönar sig – och där vi delar glädjen rättvist vid framgång. Min nya väg har visserligen inneburit att jag riskerat mer – men också att jag vinner mer. För första gången på åratal känns bokskrivandet lusftyllt igen.

Till hösten släpper jag ytterligare en drömbok som jag får göra helt på mitt sätt tillsammans med formgivaren Lotta Kühlhorn och såklart tillsammans med mitt förlag. Så som ett gott samarbete borde se ut i en modern förlagsvärld.

/Clara Lidström

Författaren Clara Lidsröm. Foto: Pressbild.

Du får detta utskick för att du prenumerar på Boktuggs nyhetsbrev. Vi finansierar vår journalistik genom sponsorer och sponsrade utskick som detta.

Sponsrat innehåll

Sponsrat innehåll

Sponsrat innehåll är artiklar som finansieras av förlag eller författare som vill förmedla information om sina böcker. Det kan även vara andra företag med tjänster eller produkter, främst relaterade till böcker. Är du intresserad av att köpa sponsrade artiklar så kontakta en av våra säljare på sales@boktugg.se. Läs mer om våra alternativ för annonsering

sales@boktugg.se