Storytel Reader läggs ner – vill inte vara hårdvarubolag

Storytels VD Johannes Larcher har beslutat att eliminera Storytel Reader-projektet. De sista plattorna säljs ut till fullpris.

Storytel lägger ner satsningen på den egna läsplattan Storytel Reader. Bolagets VD Johannes Larcher menar att bolaget ska fokusera på att skapa och distribuera innehåll och att vara en hårdvarutillverkare passar inte in.

Det var i maj 2018 som Storytel lanserade läsplattan Storytel Reader. Hårdvaran köptes in av en annan tillverkade medan Storytel utvecklade mjukvaran. Styrkan i läsplattan var enkelheten för kunden. Som abonnent behöver du bara logga in på kontot och sedan börja läsa.

Inledningsvis kunde man inte läsa andra eböcker på läsplattan men efter uppdateringar går det att importera både eböcker och egna dokument – så länge de inte är kopieringsskyddade med DRM. Det sistnämnda innebär att det inte går att låna och läsa biblioteksböcker. Sedan 2020 går det även att lyssna på ljudböcker via Reader.

Men nyligen meddelande Storytels VD Johannes Larcher på ett internt möte att Storytel Reader inte kommer att få leva vidare.

Enligt källor till Bokugg ska Larcher ha uttryckt det som att Storytel är ett företag som fokuserar på två saker: att skapa världens bästa innehåll och distribuera det genom sin streamingtjänst.

I det sammanhanget passar det inte att vara hårdvarutillverkare, menade Larcher och därför har man beslutat att istället fokusera på det Storytel gör bäst – att “leverera en förstklassig och ledande användarupplevelse samt rätt innehåll till rätt person vid rätt tidpunkt”.

Storytel Reader så långt lagret räcker

“Inom kort kommer Storytel Sverige sluta sälja läsplattor. Men det finns fortfarande chans att köpa en så länge lagret räcker! Om du redan har en läsplatta kan du såklart fortsätta att använda din Reader, eller vår app på smartphones och surfplattor för att läsa och lyssna”, skriver Storytel på landningssidan för Storytel Reader.

Där listas även fördelarna med plattan – som alltså inte var tillräckliga för att den skulle få leva vidare:

  1. Läs med inbyggt varmt och kallt ljus. Med den bakupplysta E Ink-skärmen kan du läsa både i starkt solsken och i nattsvart mörker.
  2. Optimerad för läsning med E Ink-teknologi (ser ut som papper!)
  3. Lätt att bära, väger bara 200 gram. Storytel Reader är lätt och skön att hålla i och fysiska knappar gör det smidigt att bläddra till nästa sida.
  4. Koppla enkelt till ditt Storytelkonto. Storytel Reader håller även reda på dina bokmärken i Storytel-appen. Din Reader är ett nytt sätt att koppla upp dig mot ditt Storytelkonto, så att du kan lyssna och läsa när och var du vill.
  5. Växla mellan läsning och lyssning – nu med Bluetooth. Upplev hundratusentals stories på ett smartare sätt.

Sedan lanseringen har Storytel sålt tusentals läsplattor, exakt hur många har företaget inte berättat hittills. Uppenbarligen är det för få. Och nu säljs de sista plattorna för 1199 kr.

Boktuggs analys:

Att vara hårdvarutillverkare är tufft eftersom det kräver hantering av returer och garantireparationer. Även om du inte själv konstruerar hårdvaran utan köper en färdig produkt av en tredjepartstillverkare så krävs det en helt annan logistik än när du bara utvecklar en app för olika mobiltelefoner.

Samtidigt kan man ju tycka att det borde vara enklare att utveckla mjukvara för en läsplatta som du själv har stenkoll på specifikationerna för. Jämfört med två olika operativsystem för mobiltelefoner som dessutom kommer i nya generationer hela tiden.

Adlibris tog samma beslut som Storytel 2023 då man lade ner Letto och istället valde en app (white label-lösning) och därmed hänvisar kunderna till surfplattor och mobiltelefoner. Kanske har Storytel sneglat på Adlibris?

Eller har Storytel konstaterat att det faktiskt finns en rad läsplattor på marknaden idag som klarar av att köra Storytels app och därmed kan användas för läsning för den som så önskar?

Ingen av Storytels lokala konkurrenter i Sverige erbjuder heller en läsplatta. Däremot bör beskedet om en nedläggning av Storytel Reader åtminstone att få Kobo att jubla. Plötsligt är de ensamma om att erbjuda en läsplatta med direktkoppling till en återförsäljare.

Eftersom Storytel inte släppt några försäljningssiffror vet vi inte heller hur många tusen plattor som sålts. Därför går det förstås att argumentera för att det är en smal nisch, att det är få kunder som faktiskt varit intresserade. Men det går också att vända på det och fråga sig varför inte Storytel varit mer aggressiva i marknadsföringen eller provat att sälja läsplattorna tillsammans med återförsäljare – exempelvis mobiloperatörer eller teknikvaruhus.

En sak som Storytel faktiskt har berättat tidigare är att de kunder som köpt en Storytel Reader är mindre sannolika att säga upp sitt abonnemang än de som inte har en läsplatta. Lägre churn helt enkelt. I samband med halvårsrapporten 2019 rapporterade Boktugg:

Läsplattan Storytel Reader har som förväntat resulterat i att de kunder som köpt en platta har läst betydligt mycket mer eböcker än ”vanliga” abonnenter. Men Storytel ser också en positiv effekt i att dessa kunder är mer lojala än övriga.

Antingen har Larcher glömt den detaljen eller så hade han så mycket fokus på att hitta nya besparingar för att snygga till resultaträkningen att han inte brydde sig. Och det är ju faktiskt ingen av streamingtjänsterna för video som erbjuder egen hårdvara i form av tv-apparater eller surfplattor. Eller vänta, Amazon tillverkar ju faktiskt surfplattor. Och de har fortfarande kvar sin läsplatta. Å andra sidan är deras innehåll främst till för att behålla ehandelskunder.

Det som överraskar mest är att inte Storytel sett till att ösa ut hundra tusen läsplattor på marknaden genom någon form av kampanj utifrån samma modell som mobiloperatörerna (som ju annars flitigt lyfts fram som viktiga partners). Alltså där en platta antingen säljs billigt i utbyte mot att man tecknar sig för 12-24 månaders abonnemang – eller att kostnaden kan fördelas på 12 eller 24 avbetalningar med samma indirekta effekt.

Hur kan en streamingtjänst tacka nej till ett verktyg eller en kampanj som kan låsa in kunden i två år?

I en tid då alla pratar om vikten av att barn läser – hur kan en streamingtjänst inte ta vara på sin konkurrensfördel i att erbjuda en papperslik skärm fri från Snapchat-notiser och lockande spel?

Svaret är förmodligen enkelt: Så gjorde man inte på HBO.

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Sten Velander med en ny humoristisk spänningsroman

Henry har accepterat att tiden som bårhusansvarig är över. Rastlösheten är påtaglig och han är redo för nya utmaningar i livet. Att hantera döda känns som en trygghet och då är valet av sysselsättning självklart.