Bokusgruppen togs inte direkt på sängen av beskedet att de begagnade böcker som samlas in i deras Akademibokhandelns butiker nu säljs på Amazon.se. Men blir satsningen framgångsrik kan Bokusgruppen komma att sälja begagnat i sin egen ehandel.
– För oss var det viktigt att komma i gång med ett initiativ inom det cirkulära och vi var självklart medvetna om att vår samarbetspartner Zeercle avsåg att nyttja diverse marknadsplatser för att sälja de begagnade böckerna vidare. Detta i väntan på att vi själva ska kunna erbjuda även denna del i vårt tjänsteerbjudande, säger Johan Junehed, Försäljningschef Bokusgruppen.
Han har ingen direkt direkt kommentar gällande Amazons lansering av begagnade böcker i Sverige (som Boktugg skrev om i onsdags då vi uppmärksammade det faktum att Akademibokhandelns partner Zeercle är tredjepartssäljare på Amazon.se där begagnade böcker presenteras som ett alternativ till nya böcker).
– När det gäller lanseringen av vår egen begagnattjänst Bokomloppet så kan jag kommentera att den har mottagits positivt av våra kunder, vilket är roligt, och för oss som bolag har det också varit en viktig del av vårt hållbarhetsarbete, säger Johan Junehed.
Han menar att målsättningen inledningsvis har varit att komma i gång med en första version av tjänsten för att testa intresset och efterfrågan från Akademibokhandelns kunder. Men även att sätta processerna kring hanteringen i butik.
– Givet ett positivt mottagande kan ambitionen absolut skalas upp, vilket skulle kunna innebära att vi utvecklar vårt erbjudande till att också kunna omfatta återförsäljningen av den begagnade boken till slutkonsument, säger Johan Junehed.