Storytel gör som Spotify – adderar podcasts till utbudet. Nästa vecka släpps de 6000 mest populära fria poddarna i appen. Poddlyssning kommer inte heller att räknas mot abonnenternas tillgängliga timmar.
Igår släppte Storytel sin kvartalsrapport för Q1-2024. Där antyddes att nya paketeringar var på gång. Den nya satsningen på podcasts kanske kan ses som en sådan.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Från och med nästa vecka kommer Storytel nämligen att kunna erbjuda ett stort antal populära svenska (och engelska) podcasts gratis i tjänsten. Det rör sig om totalt ungefär 6000 av de mest populära (baserat på ranking hos Apples podcastkatalog) poddarnai Sverige som finns tillgängliga på andra podcastplattformar som nu också kommer att gå att hitta hos Storytel.
Rent tekniskt handlar det alltså om poddar som finns tillgängliga fritt via RSS-flöde. Betalpoddar är inte aktuella i nuläget – men vem vet vad som kommer i framtiden. Spotify exempelvis erbjuder möjligheten att lägga till RSS-flöden som skyddas av betalvägg i spelaren.
På Storytel kommer poddarna att ligga utanför betalväggen, man behöver alltså inte ha ett abonnemang för att lyssna på dem (däremot behöver man ha ett konto).
Lyssning på gratispoddar påverkar inte heller potten av timmar som man har i ett tidsbegränsat abonnemang, man kan alltså fortsätta att lyssna på poddar även om man har slut på timmar, berättar Storytel.
Det finns redan idag ett mindre utbud av poddar på Storytel som lades till för flera år sedan, däribland Förlagspodden och Ordfronten. Det har dock alltid varit en liten fördröjning innan nya avsnitt släpps på Storytel jämfört med andra plattformar. Förhoppningsvis är detta åtgärdat nu.
Så varför en utökad poddsatsning?
”Vi vet sedan tidigare att ljudbokslyssnarna i stor utsträckning också lyssnar på podcasts, men på andra plattformar. I en undersökning som gjordes för ett par år sedan uppgav 89% av kunderna (drygt 3400 svarande kunder) att de skulle vara intresserade av att lyssna på podcasts hos Storytel”, skriver Therese Lindström, PR-ansvarig på Storytel Norden och fortsätter:
”Många menar att de efter att ha avslutat en längre ljudbok vill ha något kortare att landa i en stund innan de tar sig an nästa långa berättelse. Det kan ju vara lite av en investering att ge sig in i en ny bok, och då blir podcasts bra lyssning mellan böcker.”
Ett annat argument som kunderna nämner är att de gärna vill dröja sig kvar inom ett visst ämne, till exempel efter att ha avslutat en faktabok som har väckt ett intresse, och att man då söker fördjupning i podcasts på temat.
”Tanken från vår sida är att man nu ska kunna hitta sina favoritljudböcker och -podcasts på samma ställe.”
Det påminner om Spotifys argument till att introducera ljudböcker. Allt ljud på ett ställe. Spotify menade dessutom att det fanns en tydlig koppling mellan podcasts och böcker eftersom båda är ”spoken audio” och det är vanligt med författare som pratar om sina böcker i en podd och då är det förstås smidigt att kunna söka efter titeln i samma app och börja lyssna – eller läsa som man ju kan göra i Storytelappen till skillnad från Spotify.
Det här blir även ett sätt att differentiera sig från de andra svenska streamingtjänsterna för ljudböcker – varken Bookbeat, Bokus Play eller Nextory har i dagsläget några poddar i sitt utbud.
Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!