Rights & Brands ska hjälpa Ekstedt och Blomberg ta Vera & Ville ut i världen

Lovisa Blomberg och Katarina Ekstedt med sina barnbokskaraktärer som nu ska ut i världen. Foto: Pressbild.

Katarina Ekstedt och Lovisa Blomberg har fått Rights & Brands som huvudagent för sin småbarnsserien Vera & Ville. Rights & Brands (med varumärken som Astrid Lindgren & Ilon Wikland, The Beatles och Tove Jansson) ska nu ansvara för utgivning och licensiering globalt.

– Jag ser med spänning fram emot att få vara en del av teamet på Rights & Brands, vilket ger fantastiska möjligheter för mig att tillsammans med dem, skapa nya produkter och ta Veras & Villes berättelser ut i världen, säger Katarina Ekstedt, författare till Vera & Ville, i ett pressmeddelande.

Vera & Ville har de allra yngsta läsarna, 0-3 år som sin huvudmålgrupp, och serien uppskattas av både stora och små för sina berättelser om vänskap, enkelhet och vardagsäventyr. Författaren Katarina Ekstedt och illustratör Lovisa Blomberg förmedlar varmt berättelsen om Vera, en livfull flicka med mörkt hår och fräknar, och hennes bästa vän Ville, en snäll och lugn pojke som gärna hänger med på Veras upptåg.

Med 15 utgivna titlar på mindre än fem år med fler på gång och över 200 000 sålda exemplar har Vera & Ville blivit en av Sveriges mest uppskattade barnboksserier för de små. Serien kommer nu att fortsätta expandera, med planer på bland annat ljudböcker, målarböcker, spel, appar och musik.

– Vi är väldigt glada över att vi får representera Vera & Ville och hjälpa dem att sprida sina berättelser till en bredare publik, samt att få skapa produkter baserade på dessa härliga böcker. Vänskap och upptäckter är ett universellt tema som talar till både unga läsare och föräldrar, vilket gör Vera & Ville till ett fantastiskt tillskott i alla barns boksamling, säger Anna Svenman, marknadschef på Rights & Brands i samma pressmeddelande.

Så vad betyder det för dig som författare?
– En fantastisk möjlighet att ta min bokserie Vera & Ville ut i världen och även få proffshjälp att utveckla serien i non books sortimentet, säger Katarina Ekstedt till Boktygg. 

Får förlaget en mindre roll nu när du skriver så mycket?
– Triumf förlag är fortfarande i full rullning men en stor del av utgivningen är nu istället mina egna titlar, om man jämför med starten 2016. I år släpper jag lite blandade böcker med bland annat Linda Wenthe (@teckensomstod), Sara Klinga Myr, Lilla Veterinärskolan och Emma Jansson kommer ut med ett flertal blandade djur och naturböcker hos mig.

Du har dessutom en annan agent för dina vuxenromaner?
– Yes, för Nord & Syd är det Salomonsson som har hand om rättigheterna. Där samarbetar jag ju även med Bookmark förlag för utgivningen.

Man kan tycka att Katarina Ekstedt har fullt upp med dessa projekt. Men hon avslöjar att det är ytterligare en bok på gång.

– Jag skriver på en roman (ej thriller) tillsammans med maken [stjärnkocken Niklas Ekstedt]. Vi har inte skickat in till något förlag där ännu så vi får se vilka det blir, Salomonsson är med på banan där, säger Katarina.

Om författarna

Katarina Ekstedt är författare och förlagschef. Hon är gift med stjärnkocken Niklas Ekstedt och har tidigare skrivit åtskilliga omtyckta böcker för barn och ungdomar. Hon har tillsammans med Anna Winberg Sääf skrivit de hyllade succéböckerna NORD och SYD, spänningsböcker om kocken Alex. Böckerna om Alex ska även bli TV-serie, producerad av Filmlance.

Lovisa Blomberg har illustrerat ett flertal barnboksserier och även studerat på KV Konstskola i Göteborg. 

Om Rights & Brands

Rights & Brands (R&B) är en heltäckande licensierings- och litteraturagentur som hjälper skandinaviska rättigheter och märken inom konst, design och litteratur att ta sig in på en global arena. Rights & Brands har ett globalt nätverk med över 30 underagenter och 800 kunder.

Rights & Brands representerar ikoniska skandinaviska märken, konstnärer och författare. De är huvudagent för Muminkaraktärerna och representerar bland annat Stig Lindberg, Carl Larsson-gården Sundborn, Astrid Lindgren & Ilon Wikland, Musse & Helium, The Beatles, Smurfarna, Tove Jansson och Sofie Sarenbrant.

Bland licensieringsagenturer rankas Rights & Brands på en förstaplats i Europa och på en artondeplats globalt, med ett uppskattat marknadsvärde på 900 miljoner Euro. Rights & Brands utvecklar och skapar samarbeten med ledande märken, som H&M, Uniqlo, Granit, Happy Socks, Fiskars, Rovio, Frever, Bvlgari och Finnair.

Rights & Brands har huvudkontor i Stockholm, med finns också i Helsingfors, Oslo, Hong Kong, London och Tokyo. R&B grundades år 2016 och har en årlig omsättning på 270 Mkr. 

Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Lucas Lund deckardebuterar med ”Morden på Park Lane”

”Morden på Park Lane” är en berättelse som riktar sig främst till dig som gillar spänning och mordgåtor, här i brittisk miljö.

Den förmögne Angus MacFergus bor i ett stort hus i centrala London tillsammans med sin syster,