Malin Ullgren: Otrohet är överdrivet laddat

"De stora otrohetsromanerna som 'Madame Bovary' och 'Anna Karenina' slutar alltid med att de tar livet av sig. Varför måste de göra det? undrar Malin Ullgren, som debuterar med en egen roman om otrohet. Foto: SAMUEL STEÉN/TT.

Hon skrev essäer om otrohetsromaner – men började själv skildra en förbjuden relation. Efter över 20 år som kritiker romandebuterar Malin Ullgren om jakten på en förhöjd livskänsla, som går via både litteraturen och lusten.

I flera år ägnade sig Malin Ullgren åt att skriva om Flauberts “Madame Bovary”, en av romankonstens portalverk där en utled hemmafru söker bot mot ledan genom att ta sig en älskare. Otrohetstemat är dessutom centralt för hela romangenren, hävdar DN-skribenten, som arbetade med en essä om just detta. Men hennes förläggare uppmanade: “skriv en roman”.

Det blev till sist Förhöjningen, om en fyrtioårig kvinna som inleder en relation med den äldre, norske författaren Roald. Egentligen faller hon inte så hårt för honom, först.

– Men hon har jakten i sig, rastlösheten och lusten att erövra. Så dyker han upp i en period då hon är explosivt rastlös. Då får det bli han.

Modern Bovary

Huvudpersonen är ett slags modern Madame Bovary, det kan Malin Ullgren skriva under på. Hon funderade över hur sådan livsleda tar sig uttryck i dag, för en kvinna med goda ekonomiska villkor som har all möjlighet att skilja sig?

Men en “längtansdriven personlighet” kan vara svår att kombinera med ett vanligt liv nu också, tror Malin Ullgren, som berättar att hon fungerar på liknande sätt.

– Ja, jag har också alltid längtat efter ögonblick av klarhet och att bli tagen i anspråk av livet fullt ut. Men det har nog ganska mycket pågått i huvudet, för jag är inte äventyrlig, säger hon och skrattar till.

Flickan i boken kopplar tidigt samman förhöjd känsla med litteratur. Senare i livet flätas litteraturen samman med det sinnliga, som i njutningen att föra en penna över papper. Hon uppnår känslan i kärlek, läsning och konst.

– I det sublima, skulle man säga på ett högtidligt sätt. Det finns något religiöst i det, att man sträcker sig efter något som är lite bortom det vi ser.

Överdriven laddning

Liksom hos Annie Ernaux motiverar skrivandet nästan kärleksaffären här: Roald sporrar huvudpersonen. Men egentligen handlar det inte om att han är “så vansinnigt skärpt”, skriver Malin Ullgren, som har upplevt andra situationer där man gör sitt yttersta för att förtjäna någons uppmärksamhet.

– Det är snarare att man börjar tänka på toppen av sin förmåga.

Kvinnan i boken formulerar sina behov utan att kokettera. Hon är självisk, slår Malin Ullgren fast – som dock tycker att otrohet har fått en nästan överdriven laddning.

– Att något händer barnen, att någon blir sjuk – sådant som är livshotande, det är katastrof. Då hamnar otrohet ganska långt ner under alla helvetesgrejer som kan drabba en människa.

Text: ELIN SWEDENMARK/TT

Förhöjningen

Förhöjningen

Fakta: Malin Ullgren

Född: 1973

Bor: På Söder i Stockholm

Karriär: Har varit redaktör på den feministiska tidskriften Bang och är sedan 2014 redaktör och kritiker på Dagens Nyheter.

Familj: Sambo och två barn, 19 och 14 år, samt en hund.

Läser gärna: “Jag älskar Flaubert. Jag tycker att han har någon sorts livsinsikt, fräschör och en syrlighet, men också en känsla för romantik och förhöjning – längtan efter att nå livets innersta. Sedan tycker jag jättemycket om Annie Ernaux och de senaste åren har jag varit galen i WG Sebald.”

Fortsatta skrivplaner: “Jag upptäckte att det går att hitta på, det trodde jag skulle vara pinsamt och uteslutet, efter att ha varit journalist i 100 år. Men sedan märkte jag att det gick och att det var roligt.”

Fakta: Malin Ullgren om …

vad som ger en förhöjd känsla:
– Jag har kunnat uppleva det romantiskt, i kärlek. Framförallt tänker jag att förhöjningen tillhör förälskelsefasen, sen måste något sorts verklighet in. Jag lever i ett långt äktenskap, eller vi är förlovade sedan 100 år, och jag kan fortfarande känna att det finns en förhöjning i att vi är två personer som gått bredvid varandra i 24 år.

– Och när jag har fött barn, inte under själva förlossningen, men känslan efteråt. Apropå livets kärna och ”är jag så nära existensen jag kan komma”, – det slår ut förälskelsen. Och så med litteraturen och läsningen, jättestarkt.

Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!

TT

TT

Sveriges mest trovärdiga nyhetsförmedlare är är för många TT (Tidningarnas Telegrambyrå) som sedan 1921 varit en oberoende aktör i Mediesverige med mottot snabbt, korrekt och trovärdigt. Boktugg samarbetar med TT för att få tillgång till fler boknyheter och intervjuer än vi själva hinner med.

tt@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Relaterade nyheter

Följ med på Alexanders arbetsresa

Detta är en ljudbok där Alexander berättar om sin kamp för att försöka komma in på arbetsmarknaden och hur ålderdomliga normer i kombination med nya arbetssätt skapar fällor för honom

Sten Velander med en ny humoristisk spänningsroman

Henry har accepterat att tiden som bårhusansvarig är över. Rastlösheten är påtaglig och han är redo för nya utmaningar i livet. Att hantera döda känns som en trygghet och då är valet av sysselsättning självklart.